Ämneskonferens

Har datarast på jobbet. Dricker kaffe och väntar på konferensen som börjar klockan tre till halv fem.

Ämneskonferens ur F-9-perspektiv med elevinflytande i fokus. Nej,nej, ni behöver inte springa, ni hinner hit. Förstår att ni bara brinner av längtan att vara med.

Det roliga med elevinflytande är att eleverna tror att de ska få bestämma allt. Eh? En rolig kollega som numera har slutat jämförde det med sitta i ett väntrum hos doktorn när en läkare kommer ut.
- OK, hör upp alla. Nu vill jag att ni bestämmer vad jag ska göra med Gösta Pettersson här. Gipsa? Upp med hand. Skicka hem? Räck upp handen. Jaha, det blev skicka hem. Då vill jag att ni gör en utvärdering om hur vi kan göra annorlunda nästa gång.

Själv anser jag att en lärares jobb är att göra tydliga planeringar, ordentliga målbeskrivningar så att eleverna vet vad de ska göra, samt välgjorda betygskriterier så att eleverna vet vad som krävs för de olika betygen. Allt det andra, att man lyssnar på eleverna, lär dem att utvärdera sitt eget arbete, peppar dem, uppmuntrar dem, har roligt med dem, lär dem kritiskt tänkande, ja det kommer ju automatiskt. Elevinflytande är bara ett fint ord.


Kommentarer
Postat av: F

Ha, ha, bra liknelse med läkaren! Jag tycker också att det låter så himla flott med elevinflytande, men det är klart att det är knepigt för elever att bestämma innehåll och mål om något de ännu inte kan. Det gäller verkligen att fundera på hur eleverna kan vara delaktiga i besluten utan att det ska bli löjligt.

2007-11-20 @ 16:24:10
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Janina

Håller med dig till 100%!!!

2007-11-20 @ 17:37:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0