Betygsättning coming up

Om några veckor ska betygen sättas. Jag har inte så många elever att betygsätta eftersom jag mest har sjuor, men jag har ju mina specialelever.

Och nu till min fråga, kan man säga att det räcker att kunna stava sitt namn rätt för godkänt i svenska? Jag menar, hur stor nytta har man att veta vad ett verb är egentligen? Och att kunna läsa, herregud, det finns ju Mp 3-spelare. Dessutom verkar det ju drygt att skriva stor bokstav efter punkt när det går så mycket fortare att skriva små bokstäver hela tiden.

(Ursäkta ett förtydligande, såklart att ni smart-asses out there förstod att det var ironi, men iallafall. Bistra verkligheten och bla bla bla. Var lägger man ribban för ett godkänt?! Vissa kan typ ingenting och orkar inte bry sig heller, men får de inget betyg så får skolan kritik för att man inte "hjälpt dessa elever tillräckligt". Själv kämpar jag som en tok för mina darlings till specialelever, men jag kan inte operera in kunskapen i deras hjärnor, eller via tankeöverföring få dem att minnas matematikregler. Ibland är det jobbigt att lära sig saker, men skola är skola och man är ju faktiskt där för att lära sig något)

Kommentarer
Postat av: Anna

Vi får in rätt många mail från allt möjligt löst folk till mitt jobb och det är skrämmande hur dåliga människor är på att stava, sätta punkt och över huvud taget bygga upp meningar nu för tiden. Svenskanörden i mig gråter floder!

2007-11-28 @ 23:13:59
URL: http://www.tv3.se/days
Postat av: Anonym

...och jag är ju inte bättre själv SVENSKnörden borde det ju rimligtvis heta...

2007-11-28 @ 23:15:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0