Fifteen minutes of fame

Har funderat lite kring det här med coolhet och popularitet på högstadiet. Ofta är det struleleverna som är de häftiga. De som skolkar, har dåliga betyg, festar på helgerna samt har förlorat oskulden. De ordningsamma med MVG-betyg har liksom inte lika hög status.

Men vilka är det sedan som får roligast liv?? MVG-eleverna glider genom livet med toppjobb och pengar, och blir bara snyggare och snyggare. Strulisarna som hade sin peak vid fjorton års ålder fortsätter att dricka sprit och låta bli att plugga, och lyckas ofta inte lika bra i livet.

Så. Vad väljer man helst? Tre år eller ett helt liv av coolhet? (OK, här får man också välja att ha MVG OCH vara häftigast på högstadiet samtidigt)

Eller jag vet inte, kanske är jag helt ute och cyklar. Vad säger ni? Några som läser som är under tjugo som har någon teori?

Kommentarer
Postat av: Kan du gissa vem jag är?

Definiera "lyckas i livet". Vem säger att du får en topplön för att du har MVG i alla ämnen.

Min erfarenhet säger mig att de
med betygspapper fullsketna med MVG:n lider av den, efter flera decennier med socialdemokratiskt styre, i sverige rätt populära vanföreställningen, att man för att betyda något måste studera vidare på universitet. De som gör det slutar med 300.000 kr i studieskulder och med stor sannolikhet ett kommunalt jobb med ca 22.000 kr i ingångslön. De som inte väljer att studera vidare kanske istället väljer att bli något annat, låt säga, rörmokare, och drar in 50-60 loppor i månaden.

Vem är coolast. Vem är rikast. Vem säger att en rörmokare är sämre än en lärare. Vem säger att en städare är sämre än en läkare.

Något att tänka på för dagens lärare. Alla har inte läshuvud. Alla måste inte studera vidare. Även ett sjukhus behöver städpersonal för att fungera.

2007-11-22 @ 00:57:06
Postat av: Lisa

Förvisso är jag inte under 20, men jag kände under högstadietiden att "överlever jag det här så går nog resten av livet bra sen". Så känner jag fortfarande för min högstadietid - då var det verkligen antingen eller. De som inte strular till sina liv då kommer nog inte göra det senare heller.

Dock inte sagt att man måste ha läshuvud för att vara cool eller tjäna pengar (för att kommentera ovanstående kommentar) - det vet vi nog allihopa.

Jag håller med dig nästan till fullo, Maria! Tyvärr är det nog ingen tröst för de med låg coolhetsstatus på högstadiet - de kommeer ändå inte tro dig om du berättar för dem att de om tio år kommer vara häftigast i stan! Man kan bara gratulera sig själv i efterhand till att det blev så. =)

2007-11-22 @ 08:04:52
Postat av: Cicci

Om du undrar var mina kommentarer tagit vägen så får jag smyg läsa på jobbet numer eftersom jag inte längre har internet hemma... Kommer till Sverige 22/12-1/1 dock - see you then! Tyvärr inte nyår eftersom mitt plan tillbaka går 06,55 på morgonen den 1 januari...
Kram

2007-11-22 @ 11:14:43
Postat av: Rockpoet

Jag hade inga direkta topp-betyg, men det handlar om att jag inte passar i skolan. Jag är supersmart ändå. Och cool.

2007-11-22 @ 12:15:48
URL: http://rockpoet.blogg.se
Postat av: Rockpoet

Örebro stads nyaste och klarast lysande stjärna Örebro Elite kommar att börja skicka interaktiva nyhetsmeddelande över internet. För att ta del av detta nyhetsbrev, skicka din mailadress till [email protected]

Örebro Elite - Kartlägger, granskar, raporterar!

2007-11-22 @ 13:32:47
URL: http://rockpoet.blogg.se
Postat av: Annelie

Japp! Allt det där stämmer. Precis som du skrev. I alla fall i min umgängeskrets. Jag var en av ligisterna. Och min framtid ser inte ljus ut alls medan de andra "skötsamma" lever ut sitt liv nu, sin peak, som du sa. De kommer gå längre i livet än mig. Men det gööööör ingenting. Jag är lycklig ändå :)

2007-11-22 @ 15:24:43
URL: http://www.annelys.blogg.se
Postat av: Camilla

Nämer bara ett namn Maria, Mattias Östlund!!
Hahaha!!!!

2007-11-22 @ 16:13:50
Postat av: Camilla

Usch, var jag elak nu....

2007-11-22 @ 16:14:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0