Grammatik

Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring.
Verb är sådant som man gör, till exempel springer, kör
Adjektiv är som man är, till exempel glad och kär.

Detta är ungefär den grammatiken jag kommer ihåg från när jag gick i skolan. Som tur är så är jag ju mattelärare och slipper tänka så mycket på sånt här, men när jag har speciallärartid så har jag också engelska och svenska med eleverna.

Nu är det ju inte genierna som kommer till mig, men idag skulle jag beskriva vad pronomen är. Eh...?

Iallafall försöker jag lära ut så mycket svenska som möjligt, som deras bloggar, stavning, stor bokstav, läsning, prata. Och allmän språklära, som idag:

Elev: Får jag låna suddjäveln?
Jag. Va?
Elev: Finns det nåt suddhelvete?
Jag: Va?
Elev: Får jag låna SUDDGUMMIT?
Jag: Varsågod

Kommentarer
Postat av: rockpoet

HAHA! Total dominans! Bra jobbat!:D

2007-10-15 @ 21:28:17
URL: http://rockpoet.blogg.se
Postat av: Anna

Eller den här:

Substantiv är namn på ting - såsom luva, hatt och ring. Adjektiv dig sedan lär - hurudana tingen är. Verb är sånt som man kan göra - rita, läsa, se och höra.

Haha... Nostalgitripp the size of Atlanten! (Och antagligen vad som kommer att snurra i mitt huvud i typ 23,5 timme till...)

2007-10-16 @ 20:51:56
URL: http://annaeleonora.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0