Tomten, jag önskar mig...

Lite jobbprat igen. Faktiskt så är det min sanna och fasta överygelse att alla barn och ungdomar VILL klara skolan bra. Visserligen finns det en del som inte har en inbyggd motivation, men hjälps lärare, elevvårdsteam och föräldrar åt så brukar det gå att ordna. Ibland med mutor som belöningssystem, ibland med hot. Ibland, dessvärre, går det inte att ordna alls. Men. Man måste ju fortfarande TRO.

En annan sann och fast överygelse jag har är att barn med särskilda behov klarar skolan bra även de bara de får tillräckligt med hjälp och stöd. Visst är det föresten ett bra ord, om man tänker efter? Särskilda behov. Inte något om hur man är eller har varit, utan bara att man ibland har behov av vissa saker. Don't we all emellanåt? Ibland känns det dock som om vissa lärare är fast i "Vi har inga pengar eller resurser"- frågan, i och för sig en viktig fråga men förhållningssätt och problemlösning behöver inte alltid vara dyrt.

Så.

Nu till min poäng. Ibland känns det som om jag vill svinga ett trollspö så att allt bara löser sig till det bästa. Kan inte riktigt gå in på detaljer, men ett trollspö som Styr upp skulle det vara i alla fall. När jag ändå håller på skulle jag även svinga lite åt familjehållet, så att alla barn fick lära sig ända från början vikten av att ha respekt, att inte förstöra samt att ta hänsyn.

Just den sista biten känns ganska angelägen. Varför tror en del att det är skolans uppgift att uppfostra barn? Att sätta gränser? Att vara snälla mot varandra? Lär man sig inte sånt i 3- årsåldern?

Hej då från en som kanske låter som en gnällspik men som faktiskt inte menade att vara det. Oh nej. I still got the faith. And I still got the största respekt och kärlek till alla elever, Sveriges framtid och hopp. Oftast, i alla fall...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0