Eliten

Fast är ju fortfarande lite skeptisk till "super-pedagogerna", måste jag erkänna. Själv hade jag älskat att ha matte- och fysikläraren, och slöjdläraren verkar gullig och duktig, men vad gäller lärare så handlar det ju ganska mycket om personkemi. Vissa elever kan älska en lärare, medan andra avskyr honom/henne. Men trots det så är det väl upp till varje elev att göra det som ska göras, eller?

Som om jag skulle missköta mitt jobb bara för att rektorn är dålig.

Lärarna i dokumentären är såklart duktiga, peppande, motiverande och trevliga, men är inte de flesta lärare det?! Det är ju liksom det som är själva poängen med jobbet. Dessutom har de ju inga exceptionella utlärningsmetoder; de kör genomgångar, grupparbeten, läxor, eget arbete, laborationer, diskussioner, läroböcker, grammatikövningar...An ordinary day in school, liksom.

Fast visst ska man ställa krav på lärare, som på alla andra yrkesgrupper, bara det inte blir ett elit-tänk som går överstyr. Jag menar, inte har väl ni bara perfekta människor på era jobb, eller? För läraryrket är ju ingen walk in the park, det är hela tiden tusen avvägningar som behöver göras. Fast det är också helt fantastiskt kul, och man får vara problemlösare, matematiker, psykolog, samtalsterapeut, peppare, naturvetare, påhejare, föreläsare, ordningsvakt, bollplank, kreatör, journalist, retorik-expert, utskällare, vän, skyddsnät, talare.

För en lön som är mer än tio tusen kronor mindre i månaden än om jag hade pluggat något annat i fyra och ett halvt år.

Men det är det värt för att ha världens bästa jobb!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0