Jobba, jobba

Sista veckan innan sportlovet, ska bara fixa det sista först.

Imorgon ska jag till exempel på betyg- och bedömningsdag på ILU (Institutet för lärarutbildning) i Uppsala. (Som inte heter ILU längre, men whatever) Säkert intressant dag, men skulle hellre jobba som vanligt. Dessutom är det mer jobb med att ha vikarie än att vara där själv.

I övrigt känns ibland läraryrket som att sitta på en båt som lassas på med mer och mer saker, men man ska ändå klara av att segla den lika bra som förut. Det är värdegrund hit och schemabrytande aktiviteter dit och elevinflytande och strävansmål och IUP och Internetbaserat målverktyg och tusen andra saker.

Vad hände med att lära ungarna att läsa, skriva och räkna?! Det senaste vi ska göra är det "Internetbaserade målverktyget". Lite märkligt med tanke på att om bara alla lärare var tydliga med vad målen är för varje avsnitt och vad som krävs för de olika betygen, samt bara var allmänt inspirerande, trevliga, glada och peppande, så skulle detta verktyg inte behövas. Dessutom vet jag for sure att inte ens mina allra duktigaste, mest ambitiösa MVG-fjortonåringar skulle gå in på skolsidor när de satt hemma vid datorn.

Det skulle ju inte ens jag göra.

Kommentarer
Postat av: Erik M

Kan du inte lösa det genom att bli kompis med dem (MVG-fjortonåringarna alltså) på Facebook och sedan posta sidorna till din profil där?

Vi träffade din gamla granne Ulrika idag. Mer om det vid tillfälle :)

2008-02-11 @ 21:13:21
Postat av: Maria

Erik: Åh, var träffade ni henne?!

2008-02-11 @ 21:16:53
URL: http://babydarling.blogg.se
Postat av: Åsa

Men typiskt att du ska till ILU (som inte heter ILU längre) imorrn. Enda dagen på hela terminen som jag INTE är där :( får fika en annan dag helt enkelt!

2008-02-11 @ 22:57:35
URL: http://frokenasa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0