Varje tonåring borde ha en egen Linda Skugge

Nu har hon börjat svara på tonåringars frågor i ICA- kuriren. Bra, men hur många tonåringar läser ICA- kuriren?! I vilket fall är Linda Skugge en av mina favvo- skribenter, så otroligt rak och klok och vettig och rolig och självironisk och medkännande.

Det bästa är att hon minns sin egen tonårstid som om det var igår PLUS att hon numera är vuxen och mamma. Meaning hon har svar på allt.

Lyssna bara på det här:

"Fråga:
Jag går första året på gymnasiet och alla mina kompisar ska åka på charter i sommar. Jag vill gärna följa med men mina föräldrar typ förbjuder mig att göra det. Fattar dem inte att jag blir helt utanför om jag inte åker med? Vad ska jag säga till dem för att få åka? Om de förbjuder mig tänker jag följa med i alla fall. / Amanda

Svar:
Så här, för oss föräldrar så är ni fortfarande våra bebisar trots att ni är stora och långa och gängliga. Det var en sekund sen som ni låg i våra famnar och snusade. Ni är det värdefullaste vi har.

(Här fällde jag en liten tår. Fiiiiint / Bloggskrivarens notering)

Fortsättning på Linda Skugges svar: "En kompis sa till mig: det är ju värdelöst att få barn, nu är hela livet förstört! Det hon menade är: oron! Det går inte en sekund utan att vi oroar ihjäl oss över vad våra små dyrbara ädelstenar till barn gör. Så när föräldrar säger att ni inte får åka själva på charter/ utomlands/långt bort är det inte för att vi vill sabba! Eller för att vi inte unnar er att få ha kul och festa. Nej, det är för att vi inte står ut med tanken på att det ska hända er nåt. Händer det er nåt är det som om hjärtat slits ur våra bröst. Och den stämmer, den kära gamla klyschan, att vi själva gjorde så mycket dumt när vi var unga att vi aldrig i livet vågar släppa iväg er. Jag minns tydligt den snygge cyprioten Marc som sa till mig på Cypern efter en lång tungkyss: I want to lay down on the beach. Klockan var 05 på morgonen. Uuuuuu, jag får rysningar bara jag tänker på det. Så, kanske du och dina föräldrar kan mötas på halva vägen, de följer med er ner och bor i eget rum lite längre bort i korridoren? Snälla, tänk på din mammas hjärta!"

Låtom alla tonåringar i hela världen få svar på stora och små frågor, och gå vidare i livet en aning starkare och lyckligare och mer självsäkra. Amen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0