Avd. The best things in life are free

Häromdagen var det en lång debattartikel i Aftonbladet om hur synd det är om de barn med (Oftast) ensamstående föräldrar som inte har råd att åka på semester. Bland annat skrev artikelförfattaren att den ensamstående föräldern borde ha barnet på dagis några dagar extra för att själv kunna vila ut under semestern.

Jag unnar verkligen ensamstående förälder att vila och dagisidén var bra, men vad gäller hur synd det är om barnen som inte åker på semester...Jag vet inte, jag.

Mina föräldrar jobbade som byggnadsarbetare och restaurangbiträde när jag var liten, och vi hade väl inte överdrivet mycket pengar. Däremot minns jag alla somrar som helt underbara. Lek i trädgården, bad i sjöar, mysiga dagar på fritids med få barn och roliga aktiviteter samt husvagnssemestrar . Första gången jag var utomlands var när jag var 18 och åkte till Gran Canaria med min dåvarande pojkvän. Ville jag ha något fick jag önska mig det i present eller julklapp. Våra semestrar var absolut ingen lyx, utan snarare pulvermos i husvagnen. Dock är det inte ett dugg synd om mig. Alls.

Tycker snarare att jag har fått en alldeles utmärkt uppfostran vad gäller tacksamhet, att lära sig pengars värde samt att inte förvänta sig allt på en gång.

Sjävklart lider jag med de föräldrar som måste kämpa som djur för att betala hyra och mat, men då är det ju det som är problemet. Inte semestrarna. Kan komma på hur mycket roliga sommarsaker som helst som inte kostar överdrivet mycket pengar, till exempel:
  • Cykla och bada med ett paket Mariekex och lite saft som matsäck
  • Titta på djur vid bondgårdar
  • Leka och softa hemma
  • Gå till affären och köpa glass. På Lidl får man tre stycken Magnum-kopior för tio kronor
  • Ha picknick på en gräsplätt
  • Spela fotboll
  • Leka med kompisar
  • Åka till bibblan och låna böcker
  • Baka
  • Ha sovmorgon
  • Åka och hälsa på någon släkting eller vän i några dagar
  • Cykla på upptäcksfärder
Jag lovar att de flesta barn uppskattar det lilla här i livet bättre än vad vuxna gör. Jag blir lite ledsen när man gör barn till några det är synd om, när det i själva verket är VI VUXNA som gjort dem bortskämda och otacksamma.

Och om det nu är någon liten skrutt som kommer tillbaka till skolan och ha gjort alla ovanstående, underbara saker och ändå blir retad av någon idiot till klasskamrat för att han eller hon inte varit i Grekland på sin semester, så säger det väl mer om idioten till klasskamrat snarare än om skrutten med en ensamstående förälder?!

När barnen blir större så har de kanske större krav på upplevelser, men jag tycker ändå inte synd om barn som inte åker utomlands eller till Stockholm eller till Kolmården. När jag var runt fjorton så var höjdpunkten på sommarlovet att spela fotboll i Dalecarlia Cup med tillhörande disco och killspan. Kostade inte mycket pengar det heller. Dessutom minns jag en semesterresa med familjen till Göteborg när jag var 13 och surast i världen och bara ville hem, och när vi hyrde stuga i Danmark när jag var 15. Då var jag i och för sig inte lika sur, men ville ändå mest bara hem för att vara med min kille Jonathan som jag hade blivit ihop med veckan innan.

På disco på Dalecarlia Cup, för övrigt.

Som sagt, jag tycker faktiskt inte synd om alla barn som inte åker på dyra semesterresor med sina föräldrar. Däremot tycker jag lite synd om föräldrarna, som gör sig själva och sina barn till offer helt i onödan. Det går att njuta av livet utan att vara stenrik, jag lovar.

Jag antar att jag och Jonas har mer pengar att röra oss med än vad våra föräldrar hade när vi var små (Jonas är uppväxt med en ensamstående mamma och två bröder), men vi lever inte speciellt lyxigt för det. Barnen får fredagsfika och lördagsgodis, och ibland chips eller popcorn på fredagkvällar. De får önska sig saker till jul eller födelsedagar. De älskar loppisaffärer. De blir överlyckliga om vi cyklar till Konsum och köper glass. De gillar att vara hemma och ta det lugnt. De blir glada av ärvda kläder. De vet att man inte tjatar om saker.

Är inte det bättre kunskap att ge sina barn, än att åka runt på semestrar för tio tusentals kronor?

Kommentarer
Postat av: Erik M (Vän av oordning)

Hehe när du var femton var jag sexton, och även jag på disco på Dalecarlia Cup :-)

2008-06-21 @ 14:32:07
Postat av: Maria

Även Erik M har fattat vad det bästa av barndomen var =). Någon mer?!

2008-06-21 @ 14:52:07
URL: http://babydarling.blogg.se/
Postat av: loly

Fast, det var väl inte just barnen som åkte på enkel semester i husvagn istället för utomlands det var synd om i debattartikeln?



Om vi ska vara riktigt rättvisa liksom. ;-)

2008-06-21 @ 15:25:08
URL: http://lolybloggar.blogspot.com/
Postat av: Maria

Loly: Nä, i och för sig. Fast husvagnssemestern var inte riktigt min poäng heller, utan snarare att barn ser det mesta som semester när de har sommarlov. Till och med softa, soliga dagar på fritids när mamma eller pappa jobbar.

I artikeln stod det "Vad ska du göra på semestern är en av de vanligaste frågorna just nu. En artighetsfras för många, en skamstämpel för andra". Det var mest det jag störde mig på, att det visst inte är en skam att inte åka på svindyra semestrar. Och att det går att få helt underbara semestrar ändå.



Själva ska vi åka till Thailand.

(Hahaha. Skojar bara. Vi ska åka till mormor samt bada i sjöar och äta Mariekex =)

2008-06-21 @ 16:09:02
URL: http://babydarling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0