Där ser man

Jag ångrar mig, jag vill inte längre jobba som konsult åt Jan Björklund. Jag skänker jobbet till Calle Schulman istället. Att han kunde vara så klok?!

Utdrag från hans blogg:
"En sak har slagit mig om "dagens ungdomar". Det är att de är så jävla bortskämda. Allvar! De tror att de ska få allt på en gång. Att de är viktigast av allt. Att de är oumbärliga.

Och jag VET att det beror på skolan. Den "nya" skitskolan där man får ha mobil och keps och tugga tuggummi och där eleverna har rättigheter istället för skyldigheter. Så tar de studenten och kommer ut på marknaden. Och tror att folk ska acceptera deras jävla fasoner på samma sätt som det accepterades i skolan. Men det är inte så. Det accepteras inte. För de har inte, som Schyffert alltid säger, gjort läxan. Ni har inte gjort skiten. Skiten som alla ska igenom för att bli bra människor. Nej nej. De vill ha visitkort som 20-åringar. Och tror att deras åsikt är lika viktig som en vuxens. På allvar!

Jag är kanske en gubbe. Men det är enormt provocerande med bortskämda kids som tror att de räknas. Man stöter på dem varje dag. Och de kommer att åka på stora motgångar innan de fattar världsordningen. Så hade det inte varit om skolan hade varit bättre. Vi hade dumstrut i min skola. I början av varje termin fick klassens stökigaste kille häfta ihop den. Och han skärpte sig fan"

Ärligt talat så ligger det något i det här. Min rektors favoritord är elevinflytande. Vi lärare är mer "Amen vad faaaan! Vaddå elevinflytande?! Vad kan de bestämma? Ska vi lämna över till en trettonåring hur de bäst lär sig om Andra världskriget, eller kan inte en lärare med 30 års erfarenhet få fixa det?"

Däremot så tror jag benhårt på elevmedvetenhet. Alla elever måste få målen tydligt förklarade för sig och få arbetsgången presenterad, men sedan är det ju bara hårt jobb som gäller. No genvägar.

Lite känns det som att dagens unga tror att det är OK att lalla runt på skolor och jobb utan att göra något, och sedan blir de förvånade när de inte får betyg alternativt behåller ett jobb. Very strange.

Visst måste man väl ändå hålla fast vid att det är bra att göra sitt allra bästa?!

Kommentarer
Postat av: Lina

Ja, det är ju knappast så att något är gratis här i livet... Så jag håller med dig & Calle, helt klart!

2008-06-17 @ 09:27:15
URL: http://linasliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0