Avd. Snälla Gud, avskaffa mobbing. Amen

Stella kom upptassande från sängen när hon skulle sova, och ville berätta en sak som hände ute idag. Här i området så är alla barn kompisar med alla, men det finns två syskon som bara bor hos sin pappa ibland och som därför inte hänger så mycket med resten av gänget. Dessutom är de väldigt blyga.

Stella: Och vet du...Då sa N (En två år äldre tjej som Stella leker med ibland) jättedumma saker till V (Ett av syskonen. Tjej som är ett år yngre än Stella). Hon sa att V hade varit i N's trädgård, men det hade hon inte, och sen sa N att V inte fick hoppa på deras studsmatta om de köpte någon och inte fick bada i poolen heller. Och då skakade bara V på huvudet. Och då sa N att "Varför pratar du inte, är du dum eller".

Ungefär här lägger Stella armarna om mig där hon sitter i mitt knä, och jag ser att hon har lite tårar i ögonen.

Stella:...Och då tyckte jag att N var dum som sa så, och jag tittade på dem.
Jag: Sa du något, då?
Stella: Nääää....Och jag kan inte sova för jag tänker på det och på att det är synd om V.

Och så pratar vi en stund om att man FÅR vara blyg och att man aldrig ska vara dum mot någon. Och det viktigaste av allt: Att om någon annan är dum mot någon så måste man våga säga SLUTA! Sluta, sluta, sluta. Tänk om fler människor i hela världen vågade säga sluta?

Det mest hjärtknipande är att Stella säkert kände igen sig så mycket i V, för hemma och bland kompisar är hon hur framåt och kavat och charmig och pratig som helst, fast i andra sammanhang kan hon bli totalt knäpptyst och blyg. Ibland på dagis, kalas utan att känna så många, med folk hon aldrig har träffat...Ja, ni förstår. Och det viktigaste är ju att hon lär sig att man FÅR vara försiktig och tyst, att man har rätt att ta plats men också har rätt att vara blyg.

Svår balansgång ibland.

Iallafall är jag så glad att hon berättade, och glad att hon känner sådan empati för V, men också så förbannat jävla ARG på barn som N som tror att det är helt OK att gå runt och mobba andra barn (Hon har även varit dum mot Stellas grannbästis, bland annat retat honom för att han grät. "HAHA, killar ska inte gråta".

Och nä, man kan inte säga att "Barn är barn". Barn är nämligen små varelser som måste lära sig att vara snälla och att bry sig. Och om inte föräldrarna har det minsta intresse av att lära dem det...Well. Svårt.

Och det värsta av allt är ju att det alltid är lika synd om den som mobbar. Antagligen mer synd, eftersom de nog inte haft det så lätt.

Kommentarer
Postat av: Anna

Denna N verkar inte vara nån bra kompis, Barn sm retas och är dum mot andra barn är bland det versta jag vet. Inte mycket att ha som vän, hoppas att någon vuxen hör N någongång säga dumma saker så att de kan säga till ordentligt, Måste göras, för dum och mobbas är inte acceptabellt!

Ha de bra med febern o allt.

Ska nu åka och bada. :o)



2008-06-06 @ 11:40:31
Postat av: Mli

Åh, man blir vattnig i ögonen av att läsa det där. Tyvärr kommer det ju alltid finnas sådana barn och oftast går det ju i arv i familjerna..If you know what I mean. Barn som tror det är ok, kommer själv heller inte att uppfostra sina egna barn till något annat. Men då är det tur att det finns sådana barn som du har uppfostrat, som ser och hör och så småningom när hon blir lite äldre, förmodligen kommer att säga ifrån ordentligt. All världen rosor till föräldrar som du! (och mig själv då, Hampus reagerar lika starkt som Stella på mobbing) Trevlig helg och kram!

2008-06-06 @ 21:25:14
URL: http://lenaemeliemarie.blogg.se/
Postat av: Camilla

Åh vad gullig Stella är!

Du, jag skulle vilja veta när din brors bröllop är om vi ska ha Stella och Leo hos oss... Jag måste börja planera lite för helgerna innan vår "the B day"!!

Kram kram kram

2008-06-06 @ 21:52:06
Postat av: Cicci

Stella!!! Oj vad jag fick kram reflexer när jag läste inlägget. Du vet ju vilken push-over min stora tjej är... Jag försöker säga att hon inte behöver leka med X om X är taskig, men istället försöker hon vara extra snäll mot X så att X ska tycka om henne och det blir det INTE bättre av! Hur lär man ett barn saker som stolthet?! Eller ser de att jag också är ett miffo och beter sig som en själv?? Detta stämmer ju inte in på lilla tjejen som fått karaktär som heter duga... Det är ju skitsvårt att vara förälder!

2008-06-06 @ 23:17:53
URL: http://grancanariamamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0