Godnatt-prat

Ligger en stund bredvid Stella i sängen innan hon somnar.

Stella: Jag tycker låt nummer fyra är bäst på Melodifestival-skivan, den när hon sjunger sådär som att halsen gör ont (Therese Anderssons låt. Red anm)
Jag: Tycker du?
Stella: Ja. Och vet du, pappa kunde också sjunga sådär
Jag: Jaha
Stella: Ja. Fast då lät det inte lika fint

Så blir det tyst en lång stund. Tills:

Stella: Mamma, hur ser mat-tanterna ut på ditt jobb?
Jag: Tja...En har kort hår och glasögon, och en har...Osv

Och när jag tror att hon har somnat:

Stella: När någon nyser så ska man säga "Prosit". Varför säger man så?
Jag: Eh...

Någon som vet? Prosit? What's the story? Krävs faktiskt för det mesta mer allmänbildning att ha en femåring i huset än att vara mattelärare på högstadiet.

Kommentarer
Postat av: pelle

hehe barn e ju bara för sköna..förklaring till prosit: d var för några hundra år sen en präst som gick omkring & nös hela tiden. folk runt omkring honom började tröttna på hans nysningar, för han nös alla i ansiktet & på den tiden var folk inte så renliga av sig, så de fick inte bara hans baciller rätt i nyllet, utan blev oxå nersölade av hans snor & annat mys. & för att varna varann började folk ropa "prosten kommer, prosten kommer", eftersom präst förr i tiden hette prost..några hundra års utveckling senare så har d blivit till att vi nu säger prosit när nån nyser....(e inte säker på att enda ord i denna lilla berättelse e sann, men nu har du iaf nåt att säga till ungen din om frågan uppstår igen)

2008-03-10 @ 22:27:00
URL: http://pellepatrask.blogg.se
Postat av: Maria

Pelle: Perfekt! Hon kommer att äga på dagis med denna lilla berättelse

2008-03-10 @ 22:38:37
URL: http://babydarling.blogg.se
Postat av: krillanthegreatest.blogg.se

äh dra denna för henne: För att försäkra sig mot onda makter sa man prosit förr i tiden. prosit härstammar från latin och betyder 'må det leda till något gott'.
Prosit är en konjunktivform av prodesse, som betyder 'gagna', vara till nytta'. :D

2008-03-10 @ 23:17:35
Postat av: Anonym

man trodde att själen försvann genom näsan när man nös förr i tiden, och för att förhindra detta sa man "prosit", som en välsignelse mot djävulen ungefär. .)

2008-03-11 @ 12:06:01
Postat av: pelle

haha jag hade fan rätt i båda! me lite modifikation iaf...:P

2008-03-11 @ 13:21:36
URL: http://pellepatrask.blogg.se
Postat av: Rockpoet

Go with the devil-ting!

2008-03-11 @ 15:19:27
URL: http://rockpoet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0