Långpromenad + bjuden på middag + lekande barn = Very good

Vi tog bilen till dagiskompisfamiljen istället för att gå dit, men tog med Stellas cykel och Leos vagn så att vi kunde gå en runda där istället. And what a runda! Eftermiddagssol, cyklande glada tjejer, glada mammor som kan gå och prata i lugn och ro, glad kille i vagnen som kan spana efter traktorer eftersom vi gick en väg över skog och ängar. Lovely. Dessutom gick vi förbi ett hus som de lagt bud på och tittade. Hur fint som helst, stor skogstomt och snirkligt byggt inne. Som mamman sa, "På visningen var det precis som att min själ landande här, liksom".

Åh, jag vet precis hur hon menar. Min själ har landat i lyxiga mexitegelsvillan jag skrev om för några veckor sedan, men jag vet inte jag, en komma sju miljoner...Får nog säga åt min själ att resa sig upp och gå vidare i livet.

Vi var ute i flera timmar (Som inkluderade lite action med tappad Leo- stövel i ån. Mamman skulle hålla koll på Leo på bron när jag gick för att hämta tjejerna som var lite längre bort och plockade stenar, och när hon skulle busa med honom råkade han sparka ner stöveln i ån...Trehundra kronor rakt ner i djupa vattnet, men vi lyckades fiska upp den med några långa pinnar och ca femton minuters kamp. Barnen höll på att skratta ihjäl sig. Jo, jättekul, verkligen). 

Sedan på väg hem frågade mamman om vi ville stanna äta? Of course vi ville! Så förutom äppelpaj och vaniljsås har vi idag blivit bjudna på grillad kyckling, ris och god sås. Lyxigt värre. Vi kom hem vid sju, och då var det bara att ta på barnen pyjamas, läsa godnattbok och stoppa dem i säng.

Eller rättare sagt stoppa Leo i säng, han somnade för en halvtimme sedan, men Stella brukar få vara uppe lite längre. Just nu sitter hon vid sitt skrivbord och skriver av allas kompisars namn från skolkatalogen samtidigt som hon pratar engelska för sig själv. "Yes, no, hello, what is your name, my name is Stella, happy boys and happy girls (Från Aqua- skivan), good bye".

Och vad får de göra på förskoleklassen? Jo, men färglägga bokstäver samtidigt som de rimmar på sol och stol. Sorry, blev lite skolpolitiksåsikter här mitt i allting, men allvarligt talat, när de är små och inte VILL annat än lära sig, borde man inte bara ÖSA in kunskap då? Och sen kunna softa lite på högstadiet?

Just a thought. Till exempel är förskoleklasserna alltid lediga på fredagar, tänk om de istället kunde få gå då och så kunde mina högstadiekids få vara lediga en dag i veckan istället. Det kan jag kanske fixa när jag blir skolchef?

Nu ska jag gå in och lägga skoltjejen i sängen, och sedan när hon har somnat ska jag se ett avsnitt "Ghost Whisperer" och bada fotbad och måla naglarna.

Vänta, ska bara andas in djupt några gånger och intala mig att det inte finns några spöken här. (                ) Sådär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0