Moralpanik? Eller att ta tag i problemen?

Intressant krönika.

För det mesta vet jag exakt vad jag tycker och inte tycker om skolan och skolpolitiken, men just i den här frågan är jag kluven...Hon har ju trots allt rätt, Terri.

Fast ändå. Klart vi ska ha skolplikt i Sverige, det var som någon kommenterade, vaddå ska ungdomarna själva bestämma vilka lektioner de ska gå på?! Mm, det går nog bra, fjortonåringar klarar absolut det beslutet...Not.

Sms- funktionen hör till gymnasiet (Efter vad jag har hört i alla fall) och innebär att frånvaroregistreringen sker på nätet och man kan ha föräldrarnas mobilnummer kopplat till det. På gymnasiet förlorar man ju studiebidraget om man är borta för mycket.

Dock ser jag det så här: Grundskolan är obligatorisk för alla och de allra flesta SKA klara godkänt i alla ämnen. Så svårt är det inte, och de som har svårigheter i skolan ska ha rätt till engagerade lärare, stöttning och åtgärdsprogram. På samma sätt som duktiga elever ska ha rätt till utmanande uppgifter och chans till höga betyg. Gymnasiet däremot är ju frivilligt, men det mest skrämmande där är ju att fler och fler verkar strunta i det, hoppa av eller skolka bort chans till bra betyg.

Är det inte på gymnasiet som vuxenlivet börjar?

Hur den än är så ska ju dessa ungdomar förr eller senare ut i arbetslivet, och det är ju faktiskt bara elakt om vi inte lär dem lite ansvar och allmän moral. Det vill säga vikten att vara i tid, att sköta sina uppgifter, att vara trevlig, att göra sitt bästa, att kunna grundläggande skrivning, läsning, räkning och allmänbildning samt att man faktiskt inte skolkar.

Eller? Är jag ett barn av "Skola på 80- talet där alla jobbar på" som inte fattat den nya tidens "Alla får göra vad fan de vill"?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0