Vet ni när jag cyklade hem från jobbet?

Kvart i sju! Helt sjukt länge. Men allt som skulle fixas till i morgon var ju tvunget att...Tja, fixas, så det var bara att stanna kvar. Men nu ligger planeringen på mitt skrivbord, uppkopierad och ljuslila (Har alltid nya färger till varje avsnitt. Viktigt att variera sig i livet) och klar. Och möten är gjorda, uppehållsrum tillsnyggat, nya grupper klara, ny placering fixad, har till och med lyxat med lunch på goda lunchrestaurangen.

Och jag har den absolut bästa, roligaste, smartaste och trevligaste mentorskollegan i hela Sverige. Jo, det är säkert! Och det gör ju faktiskt planeringsarbetet enormt mycket lättare.

Roligast i dag:
Jag sitter och skriver planeringen på datorn, och en kollega sitter en bit bort.

Jag: ÅH NEEEJ! Vet du hur lite tid det är kvar till sportlovet?! Bara fyra veckor, jag kommer ju inte att hinna NÅGONTING!
Kollega: Fast nu är det vecka 2, då blir det väl fem veckor?
Jag: Åh, jag skrev fel, jag skrev att det var vecka 3 nu och sen bara 4,5 och 6 kvar innan provet vecka 7. JAAAAAAAAA! En hel vecka till! Yes yes yes!
Kollega: Haha, ja herregud, tänk om de som jobbar på typ kontor och sitter och suckar i dag om hur lång tid det är kvar till semestern hörde oss nu!

Och så skrattade vi en stund över att vi lärare nog är rätt knäppa i huvudet. För det första att vi faktiskt har valt som yrke att varje dag vara i ett "Hormonfyllt helvete" som en kul krönikör skrev, och sedan att vi på riktigt blir en smula deprimerade över lektioner som går bort.

"Åh nej, jag kommer aldrig att hinna!" Suckar vi.

Men som en klok, pensionerad kollega sa en gång, "Är terminen slut är kursen slut". Fast det skulle vara roligt att någon gång visa Björklund & Co hur mycket tid som faktiskt går bort för eleverna. De går korta dagar, det är konserter, studiedagar, nutidstips, friluftsdagar, temadagar, försovningar, sjukdomar, teater. Etc. Visst att flera av dessa saker är otroligt viktiga, friluftsdagar och temadagar är ju minst lika viktiga som vanliga lektioner, men eleverna ska ju hinna lära sig allt annat också.

Och så undrar ibland media och andra varför svenska elever blir allt sämre jämfört med andra länder?

Men nu ska vi inte tänka så! I stället fokusera på hur roligt det blir att träffa alla fina ungdomar i morgon, och hur mycket de kommer att lära sig under hela, långa vårterminen. Som inte är så lång om man tänker efter, swisch swosch säger det och så sitter man i kyrkan i juni och ser niorna ta emot betyg på scenen. Tänk!

Fast ok, terminen har knappt börjat så swisch swosch var kanske lite att ta i...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0