Dagbok deluxe

Bläddrade igenom inlägg jag skrev för ett år sedan, och förundras en smula att jag faktiskt kan läsa exakt vad jag gjorde för ett år sedan. Fränt. Dessutom minns jag ju dagarna, nästan varenda en, när jag läser om dem trots att jag inte har skrivit något speciellt alls de flesta gånger.

I alla fall hade jag skrivit det här en dag:
"Ibland slår det mig i skolan när vi har fullt sjå med att lära våra kära tonåringar ekvationer, grammatik, fakta om andra världskriget och hur man syr om en tröja, att varför lär vi dem inte alla de andra sakerna? De som är viktiga på riktigt. Som att det absolut inte är OK att strunta i att följa med till badhuset dit ens flirt också ska bara för att man får för sig att man är tjock, eller varför folk pratar skit om andra (De är innerst inne avundsjuka) eller varför man alltid ska vara sig själv för alla andra finns ju redan.

Var får man lära sig sånt här?

Eller så är det bara the hard way som gäller, att det ingår några skopor dåligt självförtroende och tvivel på sin förmåga för att man till fullo ska uppskatta livet sedan när man kommit tillrätta med det dåliga självförtroendet.

Fast lite slöseri på energi är det när unga, underbara, fantastiska människor ska gå runt helt i onödan och tycka att livet suger. Är det inte?
"

Det häftiga är att jag denna termin har gått en kurs i SET (Står för Social och emotionell träning), och i höst ska vara lärare i det nya ämnet Livskunskap.

Va! Det är ju som att jag sett in i freaking framtiden. Känns roligt att ihop med ekvationerna och sannolikhetsläran kanske, kanske få lära fina ungdomarna lite av det här andra också. Det som, om vi ska vara ärliga, är det som EGENTLIGEN räknas när man sedan ska gå ut i livet.

Fast ekvationerna är viktiga de med. Såklart.

Kommentarer
Postat av: Janina

Du är cool du! Häftigt med kurs i SET! Jag vill också!

2009-06-07 @ 14:11:27
Postat av: Anonym

hej kolla gärna in min blogg och svara på dagensfrråga:)

2009-06-07 @ 14:23:16
URL: http://jozefinesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0