Det Stora Samtalet

Har väntat på att frågan ska komma upp, för hon är ju inte alldeles tappad bakom en vagn, min stora lilla sex- och- ett- halvtåring, och ikväll kom den.

Stella: Men alltså...Hur kommer bebisarna IN i magen, då?
Jag (Tar ett djupt andetag): Jag kan berätta när Leo har somnat. När jag kommer in till dig och säger godnatt
Stella: JAAA!

Hade laddat upp med en massa bra formuleringar, och när jag gick in till Stella och la mig bredvid henne i sängen började jag berätta om de pyttesmå äggen som mamman har, och pappan har...

Stella: ...Frön?
Jag: Ja. Visste du det?
Stella: Ja, det läste jag i en bok i skolan
Jag (Lite snopen): Jaha. Ja, precis, små frön, eller spermier kallas de egentligen. Sedan så åker de in i mammans ägg och så börjar det bli en bebis och efter nio månader i magen så är den klar.

Efter denna lilla föreläsning var Stella nöjd och började prata om annat. Jaha? Var det så enkelt? Antar att hon kommer att fråga vidare någon dag, men än så länge slapp jag det (Ack så viktiga) snoppen- in- i- snippan- avsnittet. För hur förklarar man det bra?

När man tycker om varandra och är vuxen och pussas så kan man göra lite mer saker också, eller vad säger man?

Fortsättning följer.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tror stenhårt på att bara tala om som det verkligen är. Tänk på att det är vi vuxna som gör tabun och skambelägger saker. Barn är mer vettig inställda till saker ;)

Själv hade jag föräldrar som INTE tala om ett jota, vilket ledde till att jag blev en känslomässig fuckup när det kom till kärlek och sex ;)

2009-03-23 @ 06:55:13
Postat av: Petra

Det var jag som postade kommentaren ovanför :)

2009-03-26 @ 11:42:45
URL: http://mommyslittlemonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0