Ett av mina värsta i hela världen:

Rasism.

Läs först det här.

Säg sedan varför ni (Ja, jag säger Ni eftersom det uppenbarligen finns en massa människor som på riktigt tycker att folk från andra länder är mindre värda än folk från yttepytte- lilla Sverige. Fast jag menar ju inte riktigt Ni som i Ni. Det förstår ni, va?) har rasistiska åsikter.

Har hänt lite saker i skolan, och jag får ont i magen bara jag tänker på det. Hur kan man liksom ens komma på tanken att vara rasist?! För mig är det lika ofattbart som att jag skulle gå runt och tycka illa om alla människor på hela Jorden vars namn började på bokstaven T.

Satt ett tag bredvid en elev i matsalen som varit i Sverige i 8 månader. Snällt leende, fina ögon. Hankar sig försiktigt fram med svenskan. Gillar matte bäst i skolan. Har säkerligen varit med om så mycket hemskheter i sitt land att vi inte ens vill föreställa sig det.

Hur kan det faktum att hans hudfärg är annorlunda än vår få folk att hata?!

I just don't get it. Jag gör verkligen inte det.

För övrigt borde landet tapetseras med Ronnie Sandahls krönika (Den i länken. LÄS!). Skriv ut och sätt upp i fikarum. Låt inte folk komma undan med sina rasistiska uttalanden.

Tack för ordet.

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Jag håller med dig. Vem är domare..vem kan läsa hjärtans röst? Tragiskt att det finns så mycket hat.

2009-03-04 @ 21:29:31
URL: http://www.shaggkvist.se/wordpress.
Postat av: Eddie

Fantastiskt bra krönika! Välformulerad och fullproppad med viktiga poänger.

2009-03-05 @ 11:36:20
URL: http://roockpoet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0