Gullig unge plus lite lärarprat

Har flyttat om lite i barnens rum efter middagen idag. Barbiehuset till stora klädkammaren och Leos skrivbord till rummet, så att Stella kan ha klädkammaren som sitt kompis- häng- ställe medan Leo leker i rummet. Det går som sagt absolut ingen nöd på oss i vårt lilla parhus, men man måste rensa rensa rensa samt möblera om med jämna mellanrum.

I alla fall. När Stella gjort fint i Barbiehuset och städat upp i skrubben ropar hon till mig och Leo att komma och titta.

Leo (3- snart- 4 år): Åh, vad fint! Nästan så jag får tårar i ögonen!

Ha ha.

Annat som hänt idag är att jag fått lärarfack- tidningen, som alltid är kul att läsa. Dock blir jag så JÄKLA FÖRBANNAT arg över alla larmrapporter att jag har lust att slå någon hårt i huvudet. Vet bara inte vem jag ska slå. Jan Björklund? Okunniga journalister? Skolverket?

Visst är jag den första att skriva under att en skola ska hålla hög kvalitet. Absolut. Men det finns, enligt mig, så många myter att jag vill kräkas.

Myt 1: Utbrända och stressade lärare
Om lärare blir utbrända är det rektorers fel som inte sett tecknen eller lyssnat på lärare. Och vaddå stressad- Alla jobb innebär väl mycket att göra? (Om man inte jobbar på en affär utan kunder eller liknande) Vi lärare jobbar 45 timmars arbetsvecka, och på 45 timmar hinner man faktiskt himla mycket. Det gäller bara att tänka Tiden kommer och inte Tiden går.

Myt 2: Kaosartade lektioner
Newsflash: NÄ, man får inte leka med mobiler på lektioner och NÄ, man får inte störa på genomgångar eller vid eget arbete. Arbetsro är viktigt. Och det är faktiskt läraren som är ledare, och om lektioner ska bli lugna måste lärare ta tag i det på ett eller annat sätt. Och föräldrar måste lära sina barn ta hänsyn till andra... Hur svårt kan det vara? Borde inte arbetsro vara en självklarhet överallt?

Myt 3: Sjunkande resultat
Jag vet inte, jag. Det finns ju extremt många duktiga och kämpande elever också. Men jag DÖR av frustration att HELA HELA tiden höra att det är skolans och lärarens fel.

Så här kan det låta ibland:
Jag: Gick det bra på SO- provet (Eller whatever) då?
Elev: Nää
Jag: Nähä, vad tråkigt. Hade du pluggat?
Elev:

Hallå?! Är det bara jag som ser sambandet här?!

Ja, ja. nu ska jag lugna ner mig en smula och gå ner och se på TV en stund. För övrigt har jag även en annan teori över de sjunkande resultaten, en som är ännu bättre än de icke- studerande elever. En väldigt bra teori, om jag får säga det själv. Kom på det idag.

Men den tar vi en annan gång, om ni orkar höra.

Kram och god natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0