I love klassföräldrar

Skrev jag ett inlägg för några veckor sedan att klassförälders- val är ett otyg? Eller har jag drömt det?

Anyway. Så tycker jag inte längre. Klassföräldrar är ju faktiskt helt underbara. I kväll var det till exempel Halloweenfest på fritids för år F-2. Utklädda, glada barn, chips, popcorn, disco och lekar. Några trevliga mammor. Själv hängde jag i en soffa alternativt blandade och hällde upp saft, och efteråt hjälpte jag till att städa.

Faktiskt fint att folk orkar vara klassföräldrar och emellanåt (Typ en gång per läsår, inte så ansträngande ändå) ordna saker trots jobb, hus, barn and everything else. Heder år dem!

Roligast: Glada barnen, samt gulliga disco- lekar
Tråkigast: Att barnen var så glada att det fortfarande ringer en aning i mina öron av allt skratt och skrik...

Eventuellt vaknar jag upp med tinnitus i morgon.

Visst har jag förresten berättat att det är höstlov nästa vecka? Jorråsatte. Efter lovet är det fullt ös medvetslös (Utvecklingssamtal, prov, betyg) i några veckor, och sedan jullov. Gud vilket fantastiskt jobb jag har. Visserligen kommer jag att jobba måndag till onsdag på höstlovet, men omdömesskrivande, lyxlunch, bowling med arbetslaget samt Skolforum i Stockholm på onsdagen känns som semester.

Ja, kanske inte omdömesskrivandet, då, men resten... (Fortfarande vill jag massmejla ut ett omdöme till mina elever: "Kom i tid, var tyst och koncentrerad på genomgångar, arbeta och gör ditt bästa på lektionerna. Sköt läxorna samt plugga till prov. Gör du allt detta kommer du att få ett så bra betyg du kan, för du är en fantastisk människa som är värd att göra ditt bästa!"

Så klickar man på "Skicka"- knappen och - VOILA! Omdömesskrivningen klar, och elever får bra betyg. Tiden jag sparar på omdömesskrivande kan jag istället lägga på att planera roliga, intressanta och lärorika lektioner för mina elever.

Vad säger du, Jan Björklund? Är min idé genomförbar?

Kommentarer
Postat av: MrKallangs

om DOM inte skärper sig så har jag den här finingen att bjuda på:

Passa er så ni inte måste jobba i VÄRKE!! Brrrrr

Borde skrämma de flesta till ett bra jobb.

Management by fear.

2009-10-23 @ 17:58:20
URL: http://mrkallangs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0