Om jag fick bestämma så...

Skulle vi ha en skola där:
  • Det inte hymlades om att det är eleverna som gör grovjobbet. Jag skojar inte när jag säger att det idag är nästintill tabu att fokusera på elevernas arbetsinsats. Det är kursplaner hit och IUP' er dit och kvalitetsredovisningar mitt i allt, men varför säger ingen vad det EGENTLIGEN handlar om? Nämligen att om inte eleverna arbetar hårt så får de inte heller speciellt höga resultat. Det sjukaste är att det kan vara en helt fantastisk undervisning på alla sätt och vis med lärare som lär ut bra, men om inte eleverna själva lär IN något så uppnår de ju inte målen. Och vems blir då felet? Precis. Lärarens.
  • Matsalen var fin som en bättre restaurang och skolmaten var god och näringsrik.
  • Alla energidrycker var strängt förbjudna.
  • Och så även helvetes- klisterlapparna från Hemköp. Har ni sett dem?! Well, det har i alla fall våra högstadiekids. Klistermärken på fönster och soffor. It is a nightmare.
  • Alla elever fick tydliga mål och tydliga betygskriterier i alla ämnen, och där även eleverna insåg att alla ämnen är viktiga.
  • Alla lärare var samspelta och hade samma värderingar. I de fallen där det inte är så går den icke- konflikträdde rektorn in och säger "It's our way or the highway". Typ.
  • Alla slags mobbing var utrotad in i evighetens evighet. Amen.
  • Skolgården var lummig, mysig, rolig och utmanande.
  • Elever i behov av särskilt stöd och deras föräldrar aldrig behövde höra frasen "Det finns inga pengar".
Och lite till, fast det hinner jag inte skriva för nu ska jag natta barn. Nu säger jag inte att min skola INTE är såhär. För min skola är bra. Abslout. Men visst måste man ha visioner?

Kommentarer
Postat av: Honung

Klart man måste ha Visioner! Du, barnmysdag, fika, everything! I'm in!

2009-09-20 @ 21:34:25
URL: http://honungsbullen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0