Sommartankar

I år har jag släppt alla jobbtankar osedvanligt snabbt. Jag klev ut genom skolporten i måndags eftermiddag och så TJOFF, var de borta. I vanliga fall tar det åtminstone en vecka innan alla skolfrågor och eventuella höstplaneringar försvinner.

Men kanske är min kropp inställd på att den liksom ska tanka så mycket vila som möjligt?

I höst ska jag börja en delvis ny tjänst, och denna sommar känns som lugnet före stormen. Eller något. Om en månad får vi dessutom nycklarna till huset, och jag kan inte låta bli att fundera om vi har gjort vårt livs klipp eller om vi är dumma i huvudet som köpt hus? Jag ser mig själv i oktober, liggande i fosterställning i ett mörkt, ännu otapetserat rum (Arga snickaren säger ju alltid att man hinner mycket mindre än vad man tror). Hyperventilerandes i en papperspåse, och när någon frågar hur jag mår mumlar jag osammanhängande om omorganisering på jobbet och en skorsten som visst behövde muras om snabbare än vad vi trodde.

Saker jag behöver göra i sommar, innan vi får nycklarna, är dessutom att kolla soffa, ringa rörmokare, ringa mattläggare, ringa tanten vi köpt huset av. Ringa fan och hans moster.

Men det hinner jag. Tanka vila, tanka vila. Säger jag inom mig som ett mantra. Och åker och badar ännu en dag.

Tjolahopp i solen!

PS. Men som sagt. En smula existensiell ångest har jag vad gäller huset. Speciellt som ikväll, när barnen lekte polis och tjuv med ett gäng grannkompisar. Skrattade och hade hela kvarteret som lekplats. Själv vattnade jag mina fina, fina rabatter (Hur ska jag kunna lämna dessa älsklingar?!) och njöt av kvällssolen.

Gör vi rätt som lämnar detta?!

Samtidigt som vi har letat hus ack så länge, och nu hittat ett som faktiskt var stort, fint OCH billigt. Det bor inga kompisar i grannhuset, men med två minuters cykelavstånd finns det. Och det är ju inte som att vi ska flytta långt ut i skogen. Snarare mycket mer centralt än nu.

För att muntra upp mig en smula gör jag en Mood board, som inredningsproffsen kallar det. I give you: Ett knippe tapeter, soffa, matta, byrå. Håll i hatten!





(Har inte bestämt mig än vilken jag tycker är snyggast. Ska sitta i mitt och Jonas sovrum, som fondväggar)



(Underbara trädtapet. Fondvägg i vardagsrum plus i lilla hallen)



(Fondvägg i matsal plus ska fortsätta ut i stora hallen. Kanske denna, kanske annan svart med blommor. Ah, underbara beslut att ta)


Ny ryamatta. Under soffbord.

(Ny vardagsrumssoffa. Ungefär som denna, har jag tänkt. Fast utan de fula, röda kuddarna)


Nytt soffbord. Detta eller liknande.



(Barstol till barbänken i köket som kommer att byggas. Förr eller senare. Förhoppningsvis förr)


Ny byrå i sovrummet. Två stycken, framför fondvägg)

Hur snyggt kommer det inte att bli?! Menar det.

Mura skorsten fixar jag om jag får ta en drink i nya soffan först, tittandes på nya trädtapeten. Kanske tända en brasa i öppna spisen bakom? Innan jag går ner i källaren och bastar.

Ja. Så får det bli.

Nu: Läsa bok.

I morgon: Åka och bada. Igen. Om det blir fint väder. Tanka, tanka...

Kommentarer
Postat av: Anna

Var kommer de översta blomtapeterna ifrån? Vi ska ju också flytta och tapetsera en smula. Skitsnygga!

Hoppas allt är bra annars och att du njuter till fullo av semestern. Jag räknar ner till min. 4 veckor kvar.

KRAM!

2010-06-28 @ 23:18:36
Postat av: Camilla

Åh, det kommer att bli såååå fint i er nya hem! JAg gillade alla tapeterna. Men den andra svarta överst var liiiiiite snyggare (tycker jag).



Kram på er

2010-06-29 @ 09:55:26
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0