Ah, these jullov days

Egentligen gillar jag nog jullovet bättre än sommarlovet. Man får vara inne, det är julpyntat, det är lagom långt (Två och en halv vecka) och Tomten kommer. Samt att det är snäppet skönare att slippa stressa iväg till skola, dagis och jobb på vintern än på sommaren.

Ja, inte för att jag vill jobba på sommaren heller, men ni fattar.

Som i morse:
Barnen sov till halv nio, vilket är en sovmorgon av stora mått i småbarnsvärlden. Sen låg vi kvar ytterligare än halvtimme och myste. Pratade om hur Tomten sover, på natten eller på dagen? (Jag: Han sover nog oftast på natten, men när han varit ute och åkt släde på natten sover han på dagen. Så där som mormor gör när hon jobbar skift, ni vet) Sedan åt vi frukost med tända ljus och youghurt och musli och Stella åt tre mackor till skillnad från skoldagarna då man är glad om hon äter tre tuggor. Hon är en sådan som inte kan äta frukost för tidigt.

Efter att barnen ätit klart gick Stella till vardagsrummet och lyssnade på gamla Melodifestivalskivor och Leo hämtade bilkorgen och satt på köksmattan och parkerade dem i raka rader. Själv åt jag klart i lugn och ro och bläddrade i ett gammalt nummer av Family Living. Helgfrukostar for President.

Sedan blev det psykbryt för att inte Leo ville låna ut bilar till Stella ("Men vi måste ju LEKA med dem!" "NÄÄÄÄÄÄ! Låt DE VARA!"), men det åtgärdades snabbt med ett "Vet ni?! Jag tror att om ni är snälla i dag så kanske Tomten lämnar TVÅ PAKET under granen i natt!"

nu är det lugnt igen. Barnen kollar på morgon- Bolibompa, och jag ska sätta lite fart med att bädda sängar, duscha och sedan städa det sista.

Ingen stress- städ, utan mer Plocka lite, fixa lite, dammsuga lite- städ. Kanske åka till bibblan lite senare.

Jullov! Vilken uppfinning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0