Märkligt

Varför heter årtal "Tjugohundraåtta" när det handlar om Idol- produktioner eller liknande, när alla andra säger "Tvåtusenåtta"? Eller är det ungefär 50- 50 vad folk säger? Kanske de flesta till och med använder uttrycket tjugohundra?

Det kanske bara är matematikläraren i mig som tycker att det låter en aning fel.

Ingen skulle ju komma på tanken att kalla tusen för tio hundra, eller?

Bara en tanke. Så här tio i tolv en söndagkväll. Viktigt att tänka på viktiga tankar innan man somnar.


Kommentarer
Postat av: Janina

Jag har också funderat på detta ett tag men eftersom jag också är mattelärare har jag kommit på logiken...vi säger ju 18-hundra och 19-hundra talet och så vidare så därför måste vi ju helt logiskt säga 20-hundra. Eller???

2008-12-15 @ 06:49:46
Postat av: Maria

Janina: Jo, så är det ju. Fast de flesta jag känner säger tvåtusenåtta. Eller är man lantis då, i Stockholm kanske alla säger tjugohundraåtta?!



Fast still. Artonhundra och nittonhundra mm, visst låter det bättre än tjugohundra?



Puss på dig mattelärarkollega och hoppas allt är bra med er på Åland!!

2008-12-15 @ 19:15:34
URL: http://babydarling.blogg.se/
Postat av: angelica

klart dt heter tvåtusenåtta ;) dt är minst komplicerat!

2008-12-15 @ 19:19:01
URL: http://angos.blogg.se/
Postat av: Lina

Janina sa en bra grej! Sen har jag hört, (och det blir ju logiskt om man tänker efter) att börjar man säga tvåtusenåtta osv. så tillslut kommer vi leva(eller ja, inte VI) år tvåtusenfemhundratrettiono, istället för tjugofemhundratrettionio. hela två bokstäver och en stavelse kortare om man använder 20-hundra principen! är inte det mer effektivt så säg :) framförhållning i sitt esse :P haha

2008-12-15 @ 22:55:27
URL: http://sockerbitan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0