En av kaktusarna i mitt huvud är detta:

Under vecka 6 och 7 ska vi ha en tidsstudie på mitt jobb, som innebär att vi ska gå runt med mobiltelefoner runt halsen och knappa in koder för varenda, vareviga sak vi gör. HELA TIDEN! Exempelvis lektion enligt schema, om någon elev kommer försent, förflyttning, planering, mötestid, diskussion med kollegor, prat med elever, lunch, konfliktlösning...Osv.

Sa jag att vi kommer att göra det hela tiden? I två veckors tid?!

Blir en smula stressad bara jag tänker på det. Men visst. Anledningarna och målen för tidsstudien är bra, och det är säkert utvecklande för verksamheten. Och Efter ett tag tänker man nog inte på det, som vi försöker peppa oss med.

Fast kan inte låta bli att tänka att det nog skulle räckt med ett möte mellan skolchefer och några av oss som jobbar i själva verksamheten (Här räknar jag in några kloka och talföra elever också. Deras åsikter är minst lika viktiga) för att vi EXAKT skulle kunna säga vad som är bra, vad som är fel och hur man kommer vidare. Det intressanta är ju inte heller problemen, utan snarare åtgärderna. Allt detta skulle vi kunna gå igenom under en timme eller två, och det skulle inte kosta kommunledningen en krona. Inte ens fika skulle vi behöva. Eller i och för sig, de har godare kaffe i automaten på kommunhuset än vad vi har på skolan, så det skulle vara det då.

I vilket fall betydligt billigare än denna tidsstudie, som jag inte ens vågar tänka på vad den kostar...

Ah well. Nu ska det göras, så det är väl bara att bita ihop och se glad ut och lägga till mobilknappande till alla andra miljontals saker som ska göras under dessa två veckor.

För det går ju inte att vara en gnällspik heller.

Men ibland måste man. Gnällspika lite, alltså.

Kommentarer
Postat av: Honung

Hur skulle man orka ta sig igenom livet om man inte fick gnällspika lite då och då?

2009-01-26 @ 22:30:48
URL: http://honungsbullen.blogg.se/
Postat av: Erik M, vän av oordning

Heja gnällspikar, men jag slår vad om att om man själv skulle uppskatta vad man lägger tiden på, så skulle man skatta det hela fel.

2009-01-26 @ 23:02:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0