Curling- generationen?

Ibland kan jag inte låta bli att fundera över om vi ("Vi" = Vi som arbetar i skolan) har blivit lurade.

Ibland känns det som att arbeta i en aldrig sinande ström av nya arbetsuppgifter, samt en lön som inte för fem öre stämmer överens med utbildningstid, samtidigt som media ständigt rappporterar om dåliga skolor och låga resultat. För att förbättra dem hittar man på än det ena, än det andra. Nu senast var det skriftliga omdömen från år 1. Kanske blir det även betyg från år 6? Dessutom är det alltid något det är fel på. Fel lärare, fel klasser, fel betygsskala. Vi lever i en värld som ständigt letar någon att skylla på.

Är det inte en aning sorgligt? Jag tänker ibland, att kan vi inte bara få arbeta. Ge Sveriges alla lärare arbetsro att faktiskt göra det de egentligen är anställda för, nämligen lära ut vad de kan till sina elever. Och eleverna ska lära in. Of course. Visst krävs det ibland ett hårt jobb att lära in, men det måste ju göras. Ännu finns det inget litet kunskaps- chip som kan opereras in i hjärnan.

Är lite rädd att allt prat om vad alla andra (Skolan, lärarna, rektorn, politiker, Skolverket, whatever) ska göra tar bort fokus vad det egentligen handlar om. Nämligen elever som ska gå i skolan, ha arbetsro, ha en bra undervisning, ha bra studiemiljö, plugga, arbeta, nå målen.

Ändå är det dem som debatten handlar minst om. Är inte det konstigt?

Ursäkta om jag låter lite flummig. Har suttit på ledningsgruppsmöte hela dagen. Roligt och väldigt givande, skolutveckling for President, men väcker även en del frågor.

Som ovanstående, till exempel. Förstår ni vad jag menar, eller är jag helt ute och cyklar?


Kommentarer
Postat av: Janina

Jag förstår precis vad du menar och håller fulltsändigt med dig!

2009-12-01 @ 12:12:08
Postat av: Fia

Vi satt och diskuterade idag på jobbet om att när det ska tas beslut i medicinska frågor är det läkare och andra medicinare som är experterna, när det är byggfrågor är det ingenjörerna, när det gäller musik är det artister och producenter, men när det gäller skolan är det ekonomer, politiker, reportrar och annat löst folk som ska komma med expertutlåtandena. Det är sällsynt att lärare får komma med sista ordet när det gäller skolfrågor.

2009-12-02 @ 21:14:27
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Maria

janina och Fia: Tack brudar! Skönt att höra från två lärare att jag inte helt var ute och cyklade... =)



Och Fia, bra exempel. Absolut är det så. Dessutom tycks alla beslut på något sätt bottna i att lärare inte vet vad de gör.



Men, men. Vi jobbar på och är glada, för vi älskar ju vårt jobb. Och alla fina elever. Dock älskar jag inte alltid skolpolitiker... =)

2009-12-02 @ 21:51:20
URL: http://babydarling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0