Kom igen, eleverna, kom igen! (klapp, klapp)

I min tjänst har jag 30 % matte (med sjuorna) och 70% som speciallärare för elever som behöver extra stöd. Är i ett grupprum som heter Verket där vi har fått fixa och göra fint och shoppat på IKEA- very nice. Med mattestöd-stenciler och betygskriterier och fina hyllor mm på väggarna.

I allafall hade jag idag två killar i nian, som vi kan kalla A och J. (Vi kallar dem så för att deras namn börjar på A och J) De är roliga och charmiga, men skolkiga. Och orkar INGENTING!! Sitter som två hösäckar och kliar sig i håret med nerhasade jeans. Hästarna är hemma men ligger och sover. Men jag får dem att jobba, men måste ligga på absolut hela tiden, ingen rast ingen ro. Idag gjorde de varsitt papper "hemligt meddelande" med ekvationer. "Hur blir nästa då? ...Kom igen!....Hur tänker du där?.....Gör tre uppgifter till så får du vila sen...." Man riktigt hör deras hjärnor arbeta- gnissel, gnissel.

Efter mycket blod, svett och tårar blir en av dem klar med papperet (den andra fick resten i läxan) och säger "Var så god, tränarn!" Humor har de i allafall, trötta, galna hormonungarna!

Andra helt normala saker en tisdag på högstadiet:
- Går förbi i uppehållsrummet där ca trettio elever sitter i knä på varandra på en bänk. "Alltså, det där ser ju mysigt ut, men bänken kan faktiskt gå sönder..."
- Fotbollsmatch med PET-flaska inomhus
- Mina snälla men totalt-matte-obegåvade killar i åttan har lärt sig att multiplicera och dividera med 10, 100, 1000. Efter ca en veckas tragglande.  YES!!!!!!

Men roligast idag: Har fått Stieg Larssons "Luftslottet som sprängdes" efter att ha stått i kö på den på bibblan sen i juni. Nu kvarstår bara frågan: När f-n ska jag hinna läsa den då???

Kommentarer
Postat av: Åsa

.. känns underbart att få ta del av vad man har att vänta sig i skolan hehe... och luftslottet. grym. jag lånade i talboksform istället. perfekt sällskap på promenader! ha de gott! kram

2007-09-04 @ 21:38:21
URL: http://frokenasa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0