När jag försöker göra mina barn till matte-genier

Kvällens godnatt-bok var "Femboken" i 1,2,3-serien om Lina, Tom och Numbert. (Matte-sagobok, jättebra!) På en bild i boken står några uträkningar på ett blädderblock.

Jag: Vad står det där?
Stella: ...2...+...3
Jag: Bra! Och vad blir det?
Stella: Tre!
Jag: Nej, kolla här (visar på fingrarna) Två plus tre. Fem! Vad står det där då?
Stella: ...4..+..1
Jag: Prova med fingrarna får du se vad det blir.

Osv osv. Men efter en stund ledsnar Stella.
Stella: Men mamma!! Jag har faktiskt inte LÄRT mig plus och minus än!!!!!!
Jag: Nähä, ja ja. Vill du lära dig då?
Stella (glad igen): Ja gärna!

Leo ska också bli matte-geni när han blir stor. När man säger "Räkna hur många" säger han "da...da...da...da" och pekar. Tycker mig höra att om han räknar till tre säger han "da...da..da" och till fyra "da...da...da...da".

Snart ska vi börja med kvadratrötter.

Kommentarer
Postat av: Cicci

Låter underbart! Inte just kvadratrötterna, men att kvällsmysa så där...

2007-09-06 @ 23:55:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0