Underbara sjuorna

Mattelektion förra veckan. Går fram till tjej som räcker upp handen.

Jag: Ja?
Tjej: Gör man så här? Att man lägger ihop och så blir det 10?
(Höll på med summa, differens, faktor, kvot)
Jag: Helt perfekt! Precis så gör man! Man vill du ha ett tips?
Tjej: Vaddå?
Jag: Istället för att räcka upp handen i fem minuter och vänta på din tur. Så kan du ju kolla i facit! Stämmer det du hade tänkt dig så är det bara att gå vidare.
Tjej (indignerat): Nä, det tänker jag verkligen inte göra! Det är ju fusk!!!

Gullungar, de är så söta att det gör ont i hjärtat. Dessutom är de ambitiösa och glada. Arbetsvilliga. Blir förtvivlade när de glömt läxan. Räknar uppgifter framme vid tavlan och tipsar varandra hur man ska tänka. Arbetar i grupp och gör mattelaborationer. Frågar hur långt man ska ha hunnit. Tar hem och räknar ikapp. Är snälla och trevliga. Dessa elever kommer att bli något stort!!!!!

Eller så är det som Marcus säger, att vi i generation -77 var de sista normala eleverna, då uppförde sig typ alla såhär. Nu är det något exceptionellt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0