Värdegrundsdag

Hade tema idag i skolan om värdegrund. Eleverna var indelade i tvärgrupper, så att det i varje grupp fanns både sjuor, åttor och nior. Sedan fick de först lyssna på rektorn i aulan, och sedan ha fyra lektionspass där de gjorde fyra-hörn-övningar, tittade på film, gjorde samarbetsövningar samt "dumpningslista" som jag hade hand om.

Dumpningslista går ut på att eleverna säger alla ord de kan komma på som folk blir kallade i korridorer och i uppehållsrum, och läraren (jag) skriver på tavlan. Alltså har jag hela förmiddagen idag skrivit saker på tavlan som: bög, hora, fitta, fittjävel, homo, slampa, idiot, gay, cp-barn, horunge, dum i huvudet. Sedan går man igenom orden, vilka hör ihop? Har ni kallad någon/ blivit kallad för några av orden? Hur kändes det? Vad betyder orden? Blev jättebra diskussioner, och eleverna var kloka och engagerade. Känns som de kallar varandra saker av gammal vana, tänker knappt på vad de säger. När jag sa "Kalla mig för hora då" blev det generat fniss, kan man väl inte göra. Nej, men varför kallar ni varandra för det då?

Sedan suddar man ut orden, ett efter ett, vartefter eleverna kommer på att orden kanske inte är så bra. Kvar på tavlan fanns typ två ord (snygging, fett nice).

Tjej i nian: "Jaha, där försvann hela mitt ordförråd!!"

Temadagar tar ju typ tusen år att planera och förbereda, men är för det mesta värt det för det blir roligt och skönt med omväxling. På eftermiddagen fick eleverna göra en samlartävling, där snabbaste laget vann glass-pris. Kul att se eleverna springa runt och samla saker som tre kepsar, 40 asplöv, 10 godispapper, en rosa strumpa mm. Sist fick de äta tårta på skolgården för att Aspenskolan fyller 40 år idag.

Fett nice dag!  (Fast tror att fett nice var inne för typ två veckor sedan. Inte nu. Gäller att hänga med)

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh, jag önskar att jag också hade ett normalt jobb som faktiskt ger någonting!! :)

2007-09-07 @ 18:56:32
Postat av: Chrillan

Vaa!? Skulle jag erbjuda mina elever att kalla mig för fula ord skulle jag bli kallad hora varje dag av mitt liv efteråt. Innerstadsskola, hårt klimat... Idag sa en elev till mig ungefär: " I Iran blir kvinnor våldtagna hela tiden. Du borde åka dit." Man bara "VAD sa du???" Börjar bli härdad tyvärr...

2007-09-10 @ 21:31:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0