Thank God för skolsystrar

Idag kom en av mina special-elever till lektionen och klagade på huvudvärk, han hade råkat fått en sån hård smäll på näsan under idrottslektionen att han hade börjat blöda näsblod. Efter två värktabletter från skolsyster började han känna sig bättre, och så hade vi lektion som vanligt. Mot slutet säger han dock dåsigt "Det känns som om jag vill sova".

Jag: Oj! Gör det? Har du fortfarande ont?
Elev: Ja...Fast liksom bara i halva huvudet.

Här börjar jag bli lite uppjagad och ser bara Leonardo DiCaprio framför mig där han ligger på flotten framför Kate och säger "Det känns som jag vill sova", och jag börjar snabbt scanna sjukdomar i huvudet. Hjärnskakning? Avsvimning? Allmän hjärnkollaps?

Så jag tar lugnt med honom till vilrummet, säger att han får vila men inte somna och att skolsyster kommer snart, och så går jag raskt till personalrummet och stör skolsyster i hennes rast och tänker för mig själv att "Jamen, det är väl tur att jag är en sådan handlingskraftig person som lyckas hålla huvudet kallt i en kris-situation och som styr upp läget så bra".

Eller hur det nu var, för sen visade det ju sig att allt var lugnt. Han var bara trött.

Hm. "Huvudet kallt" är ju dessutom kanske att ta i. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0