Läs, o läs

Denna dikt var med i texthäftet till niornas nationella prov i svenska:

 Destruktivitetsansvar

Jag säger er sanningen
mina dagböcker är också vågiga av tårar,
mina föräldrar fick också bära skulden
för min destruktivitet.

Men någonstans (mellan tågrälsen och Suede)
tog jag mitt förnuft till fånga,
tog mitt ansvar i handen
och valde vägen utan snår.

För man kan tvinga sig till lycka,
man kan lura kroppen glad.
Man kan skrika, gråta, gorma.
Man kan välja sina krig.

Så tar ert ansvar mina vänner,
skrik er lycka hes.

Liv Andersson (f. 1985)
Ton år, 2004

Visst är den helt underbar? När jag satt och vaktade några elever som skrev provet härom veckan, så fick jag lov att läsa den några gånger för mig själv.

Och glöm aldrig, mina älskade vänner, att ni kan skrika er lycka hes! Jag lovar. Det fungerar.

Kommentarer
Postat av: banaz

Hej

jag förståar inte , vad dikten hadlar om och hur kan man koplla ihop med national proves texthäfte. tack

2009-12-02 @ 11:08:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0