Länge leve alla människor oavsett utseende och sätt

Jag skulle vilja först krama om alla ungdomar som är ungefär som alla andra och säga att de är helt fantastiska, och sen skulle jag krama om de som är annorlunda, utanför eller utsatta och ställa dem på en hög tron så att jag kunde ropa ut till hela vida världen att dessa underbara, underbara barn duger PRECIS som de är.

Alla har rätt att vara sig själva, annorlunda eller ej, och jag skulle vilja skrika in vett till de som mobbar. Fast å andra sidan behöver de egentligen också en kram och lite självkänsla.

Sen kommer jag på att jag som lärare kanske inte är i mandat att sätta barn på troner höga nog för en hel värld att se eller skrika in vett i mobbare, men jag kan åtminstone fortsätta att tycka om alla, att se alla, att uppmuntra och berömma alla och att med krafttag ta tag i mobbningsärenden.

Fast ibland blöder hjärtat när jag kommer hem.

Och jag skulle så oerhört gärna sätta de här ensamma själarna på tronen och visa världen hur fina de är. Åhhhh, tänk om vi levde i en värld där alla fick bli omtyckta och sedda.

Och där ingen mobbade.

Visst kommer det most likely aldrig att bli verklighet? Eller finns det hopp?

Kommentarer
Postat av: Anna

Ååhh, Maria! Om alla lärare var som du så skulle Världen vara en bättre plats, tro mig!! Du är totally underbar!

2008-05-13 @ 17:25:25
URL: http://annaeleonora.blogg.se
Postat av: Maria

Anna: Vad söt du är!!! Men fan för mobbare. Fan fan fan...=(

2008-05-13 @ 18:09:55
URL: http://babydarling.blogg.se
Postat av: Cicci

Blir tårögd av sådana här inlägg! Kram C

2008-05-13 @ 22:54:31
URL: http://grancanariamamman.blogg.se
Postat av: Anonym

Tycker du verkar vara en fantastiskt bra lärare! Inte nog med att du verkar gilla att lära ut, det där med att "se alla" tror jag är otroligt viktigt. Unga möter sällan respekt av vuxna och respekterar de inte sin lärare har de nog svårt att ta till sig kunskapen denna förmedlar.

Att vara en god förebild är nog det bästa du kan göra för att förhindra mobbing.

2008-05-14 @ 07:56:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0