Jan Björklund och det parallella Universumet

Alltså, en del saker har han väl lyckats få ur sig som är vettiga...Men resten?!

Ärligt talat så känns det ibland lite tröstlöst att jobba inom en verksamhet som får så mycket orättvis kritik och märkliga förändringsförslag. Som det här med skolk i betyget. Frånvarotimmar i gymnasiet är ju en sak (Det fick iallafall jag utskrivet på slutbetyget. Finns det kvar?), men på grundskolan...?

Så här ser jag det: De allra flesta elever går till skolan och gör sitt allra bästa, bara de blir tillräckligt motiverade och peppade. För visst vill vi väl alla känna att vi gör någonting bra? Ungefär som att det är roligare att gå och klippa sig i en fin frisyr än i en ful. Visserligen är det kanske lite mera jobb att lära sig viktiga fakta om andra världskriget jämfört med att sitta i en frisörstol, men ni förstår principen. Och om någon elev nu skulle falla ifrån, så finns det ju en sådan oerhörd mängd med anledningar till varför eleven inte orkar med skolan. Tänk bara på alla skruttungar till alkoholistbarn, psykisk sjuk förälder- barn, många syskon och ingen bryr sig- barn, depressionsbarn, anorexibarn, tonårsångest- barn, dyslexi/ dyskalkyli- barn, jobbig uppväxt- barn...And so on.

Vad säger du, Jan Björklund? Kan du tänka dig att lägga ner lite mer tankekraft på dessa barn och lite mindre på om grundskolebarn ska ha betyg i uppförande och skolk eller inte? Och kan vi inte en gång för alla konstatera att det faktiskt FINNS en helt fantastiskt stor drös med duktiga elever och lärare out there, men att det väl var jävligt dumt att dra in på assistenter och skolvärdar och specialpedagoger en gång i tiden. Och så tänker vi om och tänker rätt.

Right?

Kommentarer
Postat av: Honung

HELVETE! Jag slutar fyra!!!!

2008-09-11 @ 23:17:05
URL: http://honungsbullen.blogg.se/
Postat av: Honung

Förlåt, detta var min spontana reaktion. Vet inte hur i hela världen jag ska ta mig dit eftersom skogen ligger utanför Norrtälje...

2008-09-11 @ 23:34:27
URL: http://honungsbullen.blogg.se/
Postat av: Anonym

När jag får barn och de ska gå på högstadiet ska jag flytta till Tierp så att de får ha dig som lärare!

2008-09-12 @ 07:45:07
Postat av: Mli

Håller med anonym. Kan jag inte få skicka Hampus på "internat" till dig under högstadiet? Skulle känna mig otroligt trygg, för som det är nu är jag livrädd redan för den perioden...Hjälp.. :S



Och ja, det heter ju silversked, hahaha. Men jag va så jädrans upprörd att jag tog i för kung och fosterland och då lät guldsked bättre ;)

2008-09-12 @ 10:25:18
URL: http://lenaemeliemarie.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag väntar fortfarande på att du ska bli skolminister så vi får lite vettiga beslut, grundade på insikter i verksamheten. När kör du igång?

Jag är j-igt trött på att ha ministrar som styr över en verksamhet som de uppenbarligen inte har tillräckliga kunskaper om. Och vilka är de sakkunniga som ska bistå med relevanta fakta för att uppdatera ministern? Är de insatta i verksamheten på gräsrotsnivå? Eller är det administratörer som utgår från utredningar och statistik?

Nej, det är dags för dig nu!

2008-09-13 @ 12:06:26
URL: http://neverkeso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0