En kväll väl värd sina arbetstimmar

I kväll har jag varit på föreläsning i Uppsala, så rent formellt kan man säga att min arbetsdag slutade på stationen här i stan (Byn?) klockan 21.55. Det var i alla fall då jag tryckte "Avsluta" på tidsstudiemobilen.

Och vilken föreläsning! Helt fantastiskt bra och tankeväckande. Visserligen mycket som jag faktiskt redan tyckte, men ibland är det så skönt att få ord på sina övertygelser. Som den här: "Lärarna är ofta mer än tjugo år äldre än sina elever, de har erfarenhet och kunskap, plus att de har betalt för att vara där. Vi får ALDRIG lägga över på eleverna att lösa problemet!"

Eller: Mer flexibla scheman, mer undervisningstid med eleverna, att det ofta är ett jävla tjat om att "Få alla med på tåget" (Facit: Det får man aldrig. Däremot är det rätt oförskämt att som medarbetare att stå och gasta om Karlstad när resten av kollegiet ska till Stockholm. Typ), bättre IUP'er, att målen i kursplaner och betygskriterier visst inte är luddigt skrivna utan vi måste bara bli bättre på att tolka dem, mer insyn i varandras verksamheter, att den kommunala skolan har bättre förutsättningar än friskolorna bara vi funderar ett varv till hur vi ska förvalta vårt uppdrag, att kunskap måste kopplas ihop med en attityd och med ett värde, VIKTIGT med lärarnas förhållningssätt...Osv.

Han hade massa bra bilder och förklaringar. Dessutom fick man gärna mejla honom och få powerpoint- presentationen skickad.

Namnet på föreläsningen var "Tur för skolan att den är obligatorisk". Bra rubrik, va? Fast hela föreläsningen andades optimism och framåtanda, så det var tre och en halv timme som gick rekordsnabbt. Faktiskt har jag bara varit på två föreläsningar i mitt liv som gärna fått hålla på lika lång tid till, och det var denna och John Steinbergs.

Ja, ja. Detta om detta. Nu har jag i alla fall slutat jobba för idag, och ska bara borsta tänderna och sen gå och lägga mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0