Måste bara skriva av mig en smula

Det finns lärare som tycker att skolan ska förmedla kunskap och ingenting annat. Punkt slut. Värdegrund och sådant trams är något familjer ska syssla med.

Självklart ska skolan förmedla kunskap, och det är ju för att lära mina elever matte och NO (Eller matte och specialpedagogik, som är min tjänst just nu) jag har betalt, men WHAT THE HELL! Det finns väl andra uppdrag skolan har också. Dessutom finns det ganska många ungdomar som träffar lärare och skolkompisar betydligt mer än vad de träffar sina föräldrar.

Tänker att eleverna hela tiden behöver bli sedda, få uppmuntran, lära sig vett och etikett, om det behövs, få gränser, få tillsägelser, få bli skrattade med (Aldrig åt), få lära sig planera, få kultur ibland, få lära sig om demokrati, få bli visade hänsyn plus lära sig att visa hänsyn, få stöttning, få känna sig säkra att det finns folk som tror på dem, få coachning, och sist men inte minst få framtidstro. Och under tiden de får allt det här får de även utbildning och kunskap. Det ena behöver väl inte ta ut det andra? Ungefär som att man kan vara proppmätt efter en middag, men det finns alltid plats för lite glass.

Och det är här Jan Björklund och kompani är så helt fruktansvärt fel ute, för de stirrar sig blinda på betyg och resultat i stället för att tänka i ett vidare perspektiv. Om det nu är så att elever inte gör sitt bästa alternativt inte får lära sig det som de ska- Vad beror det på? Är det elever som inte trivs? Lärare som inte trivs? Eller vad?

Och nu menar jag inte att låta som värsta Super- läraren själv, för det är jag absolut inte. Behöver säkert utvecklas i massor med områden. Men man måste väl ha en absolut och säker TRO på sina elever och deras förmågor, och inte bara haka upp sig på sitt ämne?

Eller har jag fel? Är jag en flumskole- anhängare?

(Har inte den blekaste aning om vad en flumskola är, men tydligen tycker Jan Björklund att vi har en sådan i Sverige)

Kommentarer
Postat av: Chrillan

Flumskola för mig är när läraren inte tar sitt professionella ansvar utan låter eleverna driva omkring utan mål. Tror inte att J.B. vet vad han pratar om, men utifrån sett kanske det ser flummigt ut när jag låter eleverna uttrycka sig i bilder och teater istället för att sitta i sina bänkar och kopiera text. Men vinsten är högre - mina kids vågar prata, kan samarbeta och genomföra projekt.



Apropå värdegrund så kan jag känna att det blir för mycket ibland, att mina ämnen kommer i bakgrunden. Men sånt är livet på högstadiet, hormonerna flödar, det spritter i benen och Livet är viktigare än att böja oregelbundna verb...



Förresten är du visst en Superlärare, och du kommer bli en fantastisk rektor eller politiker eller lärarutbildare en dag! Kram!



2009-01-14 @ 22:26:14
Postat av: Maria

Cristajn: Bilder och teater låter kul. DU är en superlärare! Lova att du börjar jobba igen efter plugget, the world cannot gå miste om dig som lärare ju!



Och puss och tack för peppet!! Av de alternativen tror jag mest på lärarutbildare. Men tänk vad soft! Typ om femton år. Och eget kontor får jag kanske och allt.



2009-01-14 @ 22:51:04
URL: http://babydarling.blogg.se/
Postat av: Honung

Du är KLOK och bäst, typ. Om jag hade trott att jag får kids, så skulle jag vilja att de fick dig som lärare.

2009-01-14 @ 23:39:08
URL: http://honungsbullen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0