Stora och små frågor

Vissa frågor som barnen ställer är lätta att svara på, som de man kan förenkla eller de man snabbt kan hitta på. Till exempel när man läser en bok för Leo och han pekar på en gubbe längst bak på bilden.

Leo: Vad heter han?
Jag: Lennart
Leo: Jaha

Så fortsätter vi med boken.

Andra är lite svårare att svara på, som för ett tag sedan vid läggdags.

Stella: Vilken föddes först?
Jag: Av vilka då? (Tänkte att hon säkert menar av henne och någon kompis)
Stella: Av hela jordklotet?

Eh...Tja? Lucy, kanske? Fast än så länge är jag glad att de inte börjat fråga om blommor och bin. De har stenkoll på att bebisar kommer från mammors magar, och Stella vet också hur de kommer ut, men de har inte alls ens snuddat vid tanken på hur de kommer in. De tror nog bara att hux flux finns det en liten bebis där inne om man har tur. Eller en gång har Stella frågat, men hon svarade på frågan själv.

Stella: ...Fast hur kommer de dit då?
Jag: Eh...
Stella: Ja, nu vet jag! Det kanske blir när mammorna fyller år och blir äldre, då får de en bebis i magen?
Jag: Mm.

Så pratade vi om något annat. Snart kommer hon i och för sig säkert hem från skolan och har hört något, men den dagen den sorgen. Än så länge är de lyckligt ovetande.

Leo i sin tur har frågat frågor som "Vad är det där i?" och pekat på sin pung. Jag sa bara att det "Är lite olika saker. Den hör till snoppen, kan man säga".

Så länge de är nöjda med svaret är man safe.

Nu har skruttungarna somnat sedan länge, och jag ska gå ner och borsta tänderna, måla naglarna samt se några avsnitt "Vänner". Tror att jag hinner komma till "WE WERE ON A BREEEEEEEEAAAAAAAAAAAAAK"-avsnittet. Helt otroligt roligt.


Kommentarer
Postat av: anna

hahahha det här inlägget gav mig lätt morgonens garv!

2009-01-12 @ 10:49:09
URL: http://rocknrolltardodpamig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0