Äh-vad-tusan-ett-långt-inlägg-när-jag-ändå-håller-på

I tisdags fick vi ett ryck och åkte till Stockholm hela familjen. Om man köpte Aftonbladet tre dagar i rad förra veckan så fick man en hotellnatt gratis, och hur spännande är det inte att bo på hotell när man är tre och sex år, liksom?! (OK, rätt spännande när man är 31 och 37 också...)

i tisdags morse tog vi tåget till Stockholm. Åt på McDonalds när vi kom fram, och strosade sedan igenom Gamla stan. För Leo var det första gången han var i Stockholm förutom de gånger vi bytt tåg på centralen. Själv hade jag bara en önskan för dagen, och det var att se hav. Vet inte vad det är, men har fått världens cravings på just hav. Drömmen vore att åka skärgårdsbåt långt ut, men det gick ingen sådan då så det slutade med att vi tog en båt ut till Fjäderholmarna. Också mysigt. Båt, titta ut på Gröna Lund och Djurgården, få se fin stjärnstaty på Nacka Strand. Barnen var nöjda, så då var jag och Jonas också det. Klev av på Fjäderholmarna, köpte fika för 191 kronor (Glass till barnen, kaffe till oss, en muffins. Så jäkla svindyrt att fika), började hällregna, åkte tillbaka. Båtturen kostade 200 kronor för hela familjen. Kan kanske konstatera att det var dyraste fikat någonsin?! Ah well. Båtturen var mysig. Min högsta dröm är att någon gång i mitt liv ta skepparexamen och köpa egen båt. Den dagen jag får några hundra tusen över... Any day now.

Var var jag? Just det, det började regna. Tillbaka i stan slutade det regna en stund, men halvvägs till Centralen började störtskuren igen så vi tog tunnelbana resten av vägen till hotellet på Kungsholmen. Barnen sprang in i rummet och sa "Åh, vad fiiiiint, ska vi bo här?!", och efter att vi tagit på oss torra kläder gick jag och Stella någon kilometer till Fridhemsplan för att köpa middagsmat på ICA att värma i micron (Var ett nybyggt lägenhetshotell. Jättefint). Att promenera i Stockholm med sin 6- åring var himla trivsamt. Tittade på fina hus och pratade om livet. Låtsades att vi var coola city- människor som bodde där på riktigt.

Tillbaka på hotellet åt vi mat, badade badkar (Vi sprang in på Åhlens för att köpa liten förpackning badskum, klart man måste bada när man är på ett hotellrum med badkar) och låg sedan hela familjen i stora sängen och åt chips och såg "Allsång på Skansen".

Dagen efter åt vi lyxig hotellfrukost, och efter att vi checkat ut promenerade vi över Fridhemsplan och Vasastan tillbaka till Centralen. Jag älskar att gå i Stockholm, skulle kunna gå och gå och gå i flera veckor (Fast med lite mat- och sovpauser, såklart). Fränast var dock när Jonas tog med barnen till kiosk vid St Eriksplan för att köpa korv till lunch, och jag fick strosa runt på R.O.O.M. ALLDELES SJÄLV! Nästan lika mycket som jag älskar att promenera i Stockholm, älskar jag R.O.O.M. Har ni varit där? Om inte så måste ni åka dit fortast möjligt! Lovely inredningsaffär. Dyrt som attan, men jag är nöjd bara jag får klappa lite på alla fina saker. Köpte i alla fall ny köksduk (Som egentligen är tallriksunderlägg, så det var relativt billigt) och fin tallrik på rea.

Sedan gick vi genom Vasastan, var i lekparken i Vasaparken i en och en halv timme, gick lite mer, gick in i några fler affärer, powershoppade ( = In- se fin kjol- prova- betala- ut) en kjol på American Apperel, gick till Centralen, åkte hem. En bra dag indeed. Har ni förresten tänkt på hur snygga alla är i Stockholm? Som föräldrarna i Vasaparken. Såg ut som om de bara slängt på sig några gamla trasor på morgonen, och ändå ser de ut som trendriktiga modeller hela högen. Fantastiskt. Sådan vill jag också bli. Förutom pappan i kostym då, förstås. Kostym i en lekpark kanske är lite overkill? Fast vad vet jag. Kanske ville han bara leka lite med sitt barn på lunchen.

Förutom Stockholmstrippen har vi i veckan städat. Det är bra med regn emellanåt, då hinner man städa.

I går hade vi besök av inga mindre än våra älskade, älskade vänner som nu har flyttat tillbaka från Spanien. Åh, vad kul att träffa dem! Cicci träffade jag förra sommaren, men barnen har vi inte träffat på ett och ett halvt år så det var så himla mysigt att se dem igen.Tjejerna lekte lika bra som om det var igår de bodde grannar och lekte med sina dockor ungefär varje dag, och jag och Cicci hängde i soffan alternativt i köket som back in the days när vi bodde grannar.

I dag skulle jag ju egentligen åka till kompis sommarstuga och grilla, bada och dricka vin, men den tredje kompisen kunde inte så vi sköt på det till senare i sommar. Plan B var att jag och barnen istället skulle åka ut till sommarstugan och leka med kompis och hennes barn, men det var dåligt väder så vi tar det i morgon istället. Så vad gör man då? Jo, plan C, det vill säga att jag och kompis lämnar sambo och barn hemma i respektive hem alternativ sommarstuga och åker på loppis- utflykt! Fantastiskt roligt. Loppisar for president. Vi har hunnit med fyra stycken varav en var en stor bakluckeloppis i solen, och efter det åt vi en sen lunch vid hamnen i Öregrund.

(Mer hav! Man kan inte få nog mycket hav när det är sommar)

Hittade några billiga och fina saker. Kan visa kort sedan, när jag fått upp 50- talshyllan med plats för kokböcker på väggen i köket. Har tänkt i ett års tid att det borde vara något på nytapetserade väggen, och i dag hittade jag den! Förutom hyllan köpte jag liten gungstol till barnen att ha på altanen (40 kronor. Värsta fyndet), presenter till när Stella fyller 7 i augusti (En fin Barbie- motorcykel plus tre stolar till Barbiehuset) och lite annat smått och gott.

Nu har Stella somnat för länge sedan, så jag ska gå ner och se ett avsnitt "Ghost Whisperer". Säsong 3 är så underbart, fantastiskt bra! Håller nästan på att kissa på mig av spänning. Inte bara för att det är läskiga spöken, utan för att nu får man reda på lite bakgrundshistorier och andra mysterier. Oj oj oj.

Visst har jag berättat att dvd- boxar KAN vara den mytomspunna meningen med livet?! Om inte så gör jag det nu.

Puss och hej leverpastej, alla Fina!

Kommentarer
Postat av: Chrillan

Gu va mysigt!!!

2009-07-12 @ 19:54:56
URL: http://knyttetimagen.blogg.se/
Postat av: Terése

Dyrt fika. OMG. Men jag lever under devisen "Då det är semester ska man unna sig och man får äta hur mycket skit som helst".



Jag rabblade detta mantra oavbrutet på flyget sen vi betalat SJUTTIO !!! kr för en flaska vatten och två kanelbullar.



"Unna sig... Unna sig... unna sig"

Vi har sparat vattenflaskan och skryter omkring med den så fort vi bara kan, som vore det en flaska med Crystal. (Fast den bara är fylld med vanligt norrländskt kranvatten)



Ha en fortsatt skön semester! Min är ju slut, men jag kommer låtsas som att jag fortfarande har det...



Kram.

2009-07-13 @ 00:39:58
URL: http://mellisplace.blogspot.com
Postat av: Maria

Christin och Terése: KRAM på er! Och ja. Semester är undantagstillstånd vad gäller vad saker kostar. Så är det bara =)

2009-07-13 @ 11:31:07
URL: http://babydarling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0