Nattning

Barnen ligger i sina sängar, men har inte somnat än.

Den lilla ligger och sjunger tyst för sig själv. "Andersson och Pettersson och Jonsson och jag". Midsommardans på dagis i dag. Den stora ligger och tittar i skolkatalogen, vilket har varit hennes favoritläsning sedan den kom i oktober någon gång. Faktiskt tror jag att det var tack vare den hon lärde sig läsa så (nästan) flytande som hon gör.

Sötskruttar. Känns lyxigt att få vara ledig med dem hela sommaren.

Säger ju det. Lärare. Kanske Världens Bästa Jobb in da whole wide world. Dessutom var det inte en enda av mina elever som sänkte betyget, men några som höjde. Bara en sån sak!

(PS. Vi lärare blir nog lika glada som eleverna när de lyckats i skolan, om inte gladare. Har redan börjat ladda inför när mina elever skriver Nationellt prov i matematik nästa vår. Ska nog ha ett första test- prov redan andra veckan i skolan i höst. Oförberett. Som jag sätter betyg på. Viktigt att de får träna på att räkna under stress, liksom. Detta kan jag skriva om nu, när jag fortfarande har jobb kvar i hjärnan, men om cirka en vecka är alla jobb- tankar borta.

Kanske försvinner de lättare om jag får skriva av mig först? I så fall räknar jag matteplaneringar och Nationellt prov- övningar som sommarlovslediga från och med nu)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0