Jag blir så trött

Nu säger jag inte att man måste gå runt och vara Einstein. Men vad otroligt hjärnblödnings- framkallande det är med folk som inte tänker, som aldrig kan se längre än till sina egna handlingar. Noll empati och noll reflektionsförmåga. Sådana som slänger sig med rasistiska uttalanden och märkliga åsikter och kortsiktiga lösningar. (Nu kanske det inte är samma person som gör alla de här sakerna, men ni förstår principen).

Kort sagt människor som inte kan se bortom sitt eget tyckande.

Men så tänker jag att skolan nog är himla viktig ändå. Tänk så mycket vi hinner lära våra barn och ungdomar. Förmågan till empati och förmågan till reflektionsförmåga är ju inte alltid något som kommer automatiskt, men det går absolut att tränas upp. För vad hemskt, egentligen, att gå runt och tillbringa sitt liv med att alltid se sin egen sanning som allsmäktig. Att aldrig kunna resonera sig fram till något.

Just sayin'.

PS. Vem jag tänker på? Lite blandat, faktiskt. Lite rasister och lite politiker. Så långt ifrån men ändå så nära, liksom.

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Så bra skrivet! Jag känner sådana "Einsteins" och har alltid funderat om jag är ensam om det...då finns de ju utspridda lite var stans de där ;)

Ha en bra dag!

2009-03-12 @ 13:40:36
URL: http://www.shaggkvist.se/wordpress.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0