Eftermiddags- softish

Barnen leker med kompisar, och jag fastnade i soffan framför TV'n. Lite Vasaloppet (Sjukt hypnotiserande. Man kan liksom inte sluta titta), lite dokumentär om unga mammor på femman.

Åh, de var så fina. Femton år och ändå så kloka. Tror att de är/ blir alldeles utmärkta mammor. Inte för att jag tycker att tonårsgraviditet är något att sträva efter, men blir ledsen när de berättar hur folk tittar och pekar. Tjejen från Vilhelmina pratar om "Tjugosjuåringarna". Lite kul, i Stockholm är det väl 27- åringarna som räknas som unga mammor.

Och hey. 45+- mammor i storstäder som har fullt upp med karriärer, middagar och nätverk och har barnflickor och barnvakter ungefär varje helg. Hur eftersträvansvärt är det?

Finast i dokumentären var tjejen som gått klart nian trots att hon fått bebis, och hur klasskompisarna berömde henne. Killen som sa "Det är lite kul när hon har med sig barnet på lektionerna, och jag tycker att hon är en skitbra mamma". Amen åhhhhhh. Så fint.

Nu ska jag vakna upp ur min eftermiddagskoma och gå in och duscha. Drog på mig kläderna direkt efter frukost och följde med Stella och grannkompis på skidtur runt kvarteret. Att äta frukost framför Vasaloppet does that to you.

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag brukar inte heller bli så orolig när väldigt unga tjejer får barn. De klarar det oftast hur bra som helst. Om de tar beslutet att bli föräldrar brukar de mogna förvånansvärt fort. Och min farmor var 16 när hon fick sitt första barn, och då hade hon redan hunnit arbeta i fyra år...Tiderna och värderingarna förändras.

Det är väl egentligen mer oroväckande med 30-åringar som känner sig för unga för att ta ansvar för sitt föräldraskap.

2010-03-08 @ 18:42:04
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Maria

Fia: Precis! Där slog du huvudet på spiken.



Faktiskt undrade jag senast idag om jag jobbar på ett högstadium eller på ett dagis. Men varför inte. Om 40 är det nya 20 och 36- åringar partar runt och piper "Jag vet inte om jag är mooooogen för barn", så kanske även högstadiebarn degraderar i mognad? What a teori! Värt att fundera vidare på. Visst?



Kram på dig!

2010-03-08 @ 22:48:59
URL: http://babydarling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0