Dagens ekonomitips

1. Pellets istället för fjärrvärme? Ja, det är frågan. Det är billigare att installera och billigare varje månad. Frågan är hur mycket jobb det är? Någon som har erfarenhet?

2. Leksands sommarland istället för Kolmården.
Det gick reklam på TV och Stella sa "ÅHHHHHH, kan vi inte åka dit?!". När jag förslog att vi skulle åka dit istället för till Kolmården blev hon överlycklig, så I think we've got ourselves a plan. Mycket billigare. He he.

3. Möte på banken där man plötsligt får reda på att man har 25.000 på sparkonton.
Jag som trodde att jag hade typ åtta. Om jag räknade positivt. Vad säger man? En smula pinsamt inför bankkvinnan, dock. Hej, jag är trettiotre år gammal och har koll på min ekonomi, liksom. Men jag har stenkoll på mentorselever, kalendrar, egna barns läxor, elevers betyg och bedömning. Samt är någotsånär stylish. Alltid något. Men 25 000! Fränt. Säkert välbehövligt i framtiden när nästa rör i källaren går sönder...

4. Plugga till lärare.
Helt galet bra löneutveckling. Nä, nu var jag ironisk. Sorry. Visserligen är jag i alla fall lite nöjd med min lön, men med tanke på ansvaret, framtidsperspektivet (Elever som trodde sig inte kunna matematik får Mvg på nationella provet. Stort!) och pluggtiden är det sjukt- Sjukt!- att det generella lönespåslaget i år är 1,5 %. Hur tänkte de? De dummaste i Sverige blir lärare? För de tycker att det är helt Ok att hålla på med ideellt arbete? Eller? Och det enda vi får i media är skit. För det är vårt fel att elever inte pluggar. Lite deppig blir man. Fast det bidrar till en del skratt kring lunchbordet i personalrummet. Det gör det. "Åh, det är så härligt att vara lärare. Det liksom LÖNAR sig verkligen att plugga fem år".

Fast åh vad jag tycker om alla mina elever. Så jag klagar inte. Livskvalitet räknas ju faktiskt inte i pengar (Även om det skulle kännas skönt med lite rejäl uppskattning ibland. Lite "Klart ni lärare ska ha minst 30 000 i månaden"). Ikväll har jag tex rättat två klassers prov. Och varit fullständigt lycklig för det. Om några veckor är det dags för nationella provet. Spännande! Jag hejar stenhårt på alla mina fina nior.

Dagens ekonomitips är annars att INTE köpa chips, godis, Aftonbladet och sallad (Vad köpte jag mer?) för två hundra kronor. Fredagshandling är lyxhandling. Men jag köpte en kruka påskliljor för 29,90 kronor. Det är inte mycket påskpynt i detta hus, men nu är det i alla fall blivande påskliljor i köksfönstret. I morgon, om det är fint väder, ska jag promenerera iväg och leta björkris och sätta i en vas på matsalsbordet. Eventuellt tar jag även upp en tupp eller två från jul/ påskförrådet i källaren.

Hur mycket ska man egentligen påskpynta?

Björkris kommer man lång med. Tänker jag.

Kommentarer
Postat av: Camilla

1. Ingen åsikt i frågan tyvärr...

2. Leksands Sommarland så klart, för då kan vi följa med!!!

3. F-n va fränt!!! Då kan du ju med gott samvete shoppa upp de extra 12000:- som du precis tjänat =)

4. Du är världens bästa pedagog!



Kram, Camilla

2011-04-03 @ 10:48:34
URL: http://camillamedc.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0