Inlämningsuppgift 1 avklarad

Är så sjukt nöjd och stolt över mig själv. Lyssna på detta: Klockan 8.10, hemkommen efter dagis- och skollämningen, satte jag mig vid köksbordet och skrev på tre timmar den femsidiga analysen av en fallbeskrivning som är vår första betygsgrundande uppgift.

Tre timmar! Visst får man vara stolt då? Visserligen behöver jag fila lite mer på vissa litteraturhänvisningar, och så har jag inte riktigt bestämt mig om jag ska skriva i presens eller imperfekt, men ändå. Jag känner mig typ klar. Nu ska jag äta nudlar och fyra stackars kötbullar till lunch, och sedan vänta på att Stella kommer hem från skolan. Klockan två ska jag hämta Leo. I eftermiddag tänkte jag läsa den sista boken jag har kvar att läsa till seminariet nästa vecka, när jag ändå håller på, menar jag.

Finns det förresten någon svenskkunnig out there? Som är van att skriva PM? Funderar nämligen på om det låter bäst att skriva i nutid eller dåtid. Ska jag skriva "I början av år 7 börjar Pelle... osv" eller "I början av år 7 började Pelle... osv"? Själv lutar jag åt det första eftersom det låter mer spännande och nära.

Kommentarer
Postat av: loly

Bra gjort!



Jag tror imperfekt blir mer lättläst. Har inget bra grammatiskt argument för varför men det låter mer korrekt, lite stramare, lite mer som en analys och lite mindre som en berättelse. :)

2011-03-18 @ 00:00:41
URL: http://lolybloggar.blogspot.com
Postat av: Maria

Loly: Tack! Fast jag som precis hade bestämt mig för presens... =) Tänker mig att det liksom blir mer liv i berättelsen då. Mer tyngd. Men i och för sig låter det absolut mer analytiskt med imperfekt.



Så eventuellt jag kör på din linje!



En bra sak med kursen är att vi har mycket diskussioner i smågrupper, så innan vi lämnar in uppgiften delger vi synpunkter till varandra. Eventuellt kommer jag få massor med skäll för att mina referat och källhänvisningar är helt åt skogen. Men bättre då än efter inlämning =)

2011-03-18 @ 18:43:07
URL: http://babydarling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0